söndag 20 december 2015

20 december - Ett citat ur en bok

Dag 20 i Bokhoras julutmaning:
Ett citat ur en bok.

Det passar ju bra att den här frågan föll just på en söndag eftersom En smakebit på søndag har jullov. Dessutom har jag nyligen lagt upp ett inlägg med citat jag gillar, så jag känner inte att jag behöver göra just det igen. 

Just nu läser jag The Kiss av Deception, den första delen i Mary E. Pearsons fantasyserie The Remnant Chronicles.

Boken handlar om den sjuttonåriga prinsessan Lia som ska bli bortgift till en prins hon aldrig träffat, men istället rymmer hemifrån och slår sig ner i en liten avlägsen by. Hon får arbete på ett värdshus och bekantar sig med två unga män som anländer till byn. Vad Lia inte vet är att den ene är prinsen hon skulle ha gift sig med, medan den andre är en lönnmördare som fått uppdraget att döda henne. Läsaren vet detta, men inte vem som är vem. 

He released his grip, bid me a hasty good night, then abruptly turned and disappeared back down the path. 
He was unsettled. I had knocked him off kilter. More than seeing this, I had felt it, his disquiet palpable on my skin, tickling at my neck. How? What had I done? I didn’t know, but I stared into the black hollows of the path where he disappeared until the wind rattled the branches above me, reminding me is was late, I was alone, and the woods were very dark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar