onsdag 13 mars 2019

Vårenkät

Hos Mia hittade jag en enkät om våren, och det lät ju trevligt så jag lånar den!

Vad ser du mest fram emot med våren?
Det här läsåret har varit riktigt tufft, och extra jobbig är alltid våren med allt som ska hinnas med. Det är jätteskönt att det börjar bli ljust och jag känner mig lite piggare än jag gjort tidigare under vintern, men det är mycket kvar att göra innan jag kan andas ut. I år undervisar jag fyra klasser i årskurs 9, alltså ca. 90 elever (plus nästan lika många i åk 7). Snart är det dags för nationella prov, vilket alltså innebär 90 uppsatser, 90 läsförståelser och 90 hörförståelser för mig att rätta. Puh!

Det jag ser fram emot är alltså månadsskiftet maj/juni när jag förhoppningsvis är klar med det mesta och kan andas ut. Det vore också trevligt om snön försvunnit tills dess, förstås!


Vilket är ditt favoritställe att sitta och läsa?
Jag läser för det mesta i soffan eller i sängen innan jag ska sova. På sommaren kan det vara mysigt att läsa på balkongen, men jag har tyvärr ingen bra stol därute. Hade jag plats skulle jag skaffa en solstol specifikt för att kunna ligga där och läsa.


Vad brukar du ta med dig till din lässtund?
Något att dricka, antingen vatten eller Coca Cola. Jag brukar också lyssna på musik när jag läser, bara på jättelåg volym som bakgrundsljud. Om jag läser i vardagsrummet kör jag Spotify på TV:n och lyssnar oftast på Abba eller något filmsoundtrack. När jag läser innan jag ska sova brukar jag lyssna på Spotifys Sleep-spellista med lugn pianomusik.


Är det någon bok du ser extra mycket fram emot att läsa i vår?
Jag har nyss köpt Silvervägen av Stina Jackson på bokrean, och den har jag hört mycket bra om så jag ser verkligen fram emot att läsa den. Jag tror också att jag ska läsa om A Little Love Song av Michelle Magorian, som är en gammal favorit.


Finns det någon "dammig bok" i hyllan som du är extra sugen på att läsa i vår?
I höstas började jag läsa Sons of Cain av Peter Vronsky, som ger en historisk genomgång av seriemördare. Den är jätteintressant, men ganska tung, så jag läste bara halva. Den är väl inte jättedammig precis, men det börjar faktiskt bli dags att läsa färdigt den.


Finns det någon klassiker du skulle rekommendera alla att läsa?
Klassiker är verkligen inte min starka sida! Men Anne på Grönkulla-serien får väl ändå räknas till den kategorin, och det är verkligen en gammal favorit.


Finns det något du längtar efter, bokmässigt alltså? 
Vårens bokevent (bokrean, of course) har ju redan varit, och den ser jag alltid fram emot. Nu väntar jag på några böcker som släpps under våren och sommaren. I april släpps Fredrik Backmans nya bok Folk med ångest. Även den senaste boken i Simon Becketts serie om David Hunter kommer i april, och i juli kommer Nora Roberts nya bok Under Currents.

Om någon annan vill fylla i enkäten får ni gärna länka hos Mia så att hon ser det!

5 kommentarer:

  1. Jag ska hjälpa till i trean imorgon för att de ska göra nationella prov, det är himla mycket arbete. Folk med ångest kanske jag läser när den kommer men annars är jag inger Backman fan. Tack för du ville svara på enkäten

    SvaraRadera
  2. vi får hoppas på många varma dagar för uteläsning.

    SvaraRadera
  3. Silvervägen är riktigt bra!
    Jag lyssnar ofta på musik när jag läser, men i hörlurar för att inte störa de andra.

    SvaraRadera
  4. det låter jobbigt med alla uppsatser och allt annat. förstår att du väntar på maj/juni

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera