söndag 15 december 2019

10 Year Challenge i böcker

Alldeles strax lämnar vi 10-talet bakom oss, och en populär trend just nu är den så kallade 10 Year Challenge, alltså att lägga upp två bilder av sig själv sida vid sida, en från 2009 och en från 2019.

YouTubern Rincey Reads har skapat en bokrelaterad version av utmaningen, och jag hänger på! Frågorna har jag översatt till svenska för tydlighetens skull. Det vore roligt om fler ville svara på frågorna, men länka då gärna i kommentarerna så att jag hittar era svar.

Vilken var den bästa boken du läste 2009?
Det blev genast klurigt, för jag började inte anteckna vad jag läste förrän 2013. Jag minns naturligtvis inte precis alla böcker jag läste för tio år sedan, men jag vet att jag läste Cold Granite av Stuart MacBride den sommaren och tyckte mycket om den (fast jag läste den svenska översättningen, som inte verkar finnas i tryck längre).

Vilken var den bästa boken du läste 2019?
Ni börjar säkert tröttna på mitt tjat om Red, White & Royal Blue av Casey McQuiston vid det här laget, men jag sade när jag hade läst den att det var den bästa boken i år, och det stämmer fortfarande fast jag har läst fyra böcker till sedan dess.

Vilken var den sämsta boken du läste 2009?
Den här frågan var lätt! Våren 2009 gick jag sista terminen på gymnasiet, och i skolan var jag tvungen att läsa Gökboet av Ken Kesey. Den boken har varit mitt absoluta hatobjekt sedan dess.

Vilken var den sämsta boken du läste 2019?
Jag har faktiskt inte läst särskilt många böcker som jag inte tyckte om i år. Jag pluggar ju inte längre så jag slipper läsa böcker som någon annan har bestämt att jag ska läsa, och jag har i princip slutat läsa ut böcker som jag inte gillar. Och sen kanske jag har haft lite tur också, vem vet? Hur som helst så får det nog bli Ghostly Echoes av William Ritter, som jag gav 3/5 i betyg. Jag har läst några andra treor också, men Ghostly Echoes var en extra besvikelse eftersom jag hade så höga förväntningar på den. Jag tyckte väldigt mycket om de två första böckerna i serien, och därför kändes det så snopet när jag läste den här tredje och den liksom for iväg åt ett helt annat (konstigt) håll än jag hade väntat mig.

Nämn en bok som publicerades under 2009 som du vill läsa
Jag vill väldigt gärna läsa The Indifferent Stars Above av Daniel James Brown, som kom ut i april 2009.

Nämn en bok som publicerades 2019 som du vill hinna läsa innan 2020
En av de böcker som står högt upp på min att läsa-lista är Bara lite till av Simona Ahrnstedt, som kom ut i oktober i år. I ärlighetens namn tror jag dock inte att jag kommer hinna med den innan året är slut.

Nämn en genre som du brukade läsa mycket av, men som du inte läser så ofta längre
Ungdomslitteratur. Jag läser fortfarande ungdomslitteratur ibland, men nästan bara böcker som riktar sig till något äldre läsare (det som ofta kallas för YA, eller Young Adult). Förr läste jag även böcker som riktade sig till yngre läsare, men det har jag nästan slutat med.

Nämn en genre som du har upptäckt under det här årtiondet
True crime, dvs. böcker som handlar om verkliga brott (framför allt mord). Jag var redan innan intresserad av ämnet, men jag läste mest deckare och såg på fiktiva polisserier. Under det här årtiondet har jag även börjat intressera mig mer för verkliga brott.  

Vilken läs- eller bokrelaterad (o)vana vill du lämna kvar i 10-talet?
Jag har i perioder varit dålig på att läsa; det kan gå månader utan att jag läser en enda bok fast jag vet att jag mår bättre när jag läser. Jag vill sluta skjuta upp läsningen utan anledning.

Vilken läs- eller bokrelaterad vana vill du börja med under nästa årtionde?
Jag vill börja använda biblioteket mer, istället för att alltid köpa de böcker jag vill läsa. Och när jag nu ska köpa böcker så vill jag börja handla mer hos den lokala bokhandeln, som ju faktiskt är jättebra, istället för att köpa så mycket böcker online.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar