torsdag 19 mars 2020

Helgfrågan v. 12

I veckans helgfråga undrar Mia hur vi hittar motivation och inspiration att läsa.

Sedan slutet av januari ungefär har jag känt mig otroligt oinspirerad av allt vad läsning heter. Jag kämpar på, men det går ofantligt segt. Det är ju onekligen kaos i världen just nu och nog är jag lite stressad över det, men det är nog inte det som påverkar läsningen, tror jag. Det är nog bara den där tiden på året då man känner sig allmänt trög.

Jag gjorde faktiskt ett litet experiment härom veckan, eftersom jag inte hade den blekaste aning om vad jag ville läsa härnäst. Jag valde ut fem potentiella böcker och läste bara första kapitlet i alla fem, och så fick jag se sedan vilken jag kände mig mest fångad av. Det gick helt okej; av de fem står nu två kvar i hyllan och väntar på att läsas vid ett senare tillfälle, en lämnades tillbaka oläst till biblioteket, och de två sista ligger nu på nattygsbordet för att läsas snarast.

Veckans bonusfråga lyder: Har du någon favoritmusik du lyssnar på samtidigt som du läser?
Jo, jag har några olika spellistor jag brukar lyssna på. Min "vanliga" spellista som innehåller lite allt möjligt funkar inte riktigt med läsningen, för den har för många låtar där jag inte kan låta bli att lyssna på texten. När jag läser brukar det därför oftast bli antingen ABBA eller Motown.

9 kommentarer:

  1. jag tycker läsande går bättre nu när dagarna ljusare och längre.

    SvaraRadera
  2. Går lite upp och ner med läsningen här också, beror nog på fler saker än oroligheterna i världen.

    SvaraRadera
  3. ABBA är ju inte fel att lyssna på oavsett om man läser eller ej. Älskar deras album.

    SvaraRadera
  4. Den metoden är bra att praktisera. Fördel att ha flera böcker på gång samtidigt, man tar det som passar för stunden.

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte heller lyssna på musik som jag vill sjunga med i :-)

    SvaraRadera
  6. Ditt experiment ska jag testa någon gång när har svårt att bestämma mig. Jag kan känna igen mig i det du skriver, att ha massa lust men att det ändå går trögt på något vis.

    SvaraRadera
  7. Det var ju ett bra tips om inspirationen tryter!

    SvaraRadera
  8. Jag blir lätt distraherad och tappar koncentrationen på bokläsningen eftersom jag hela tiden vill hålla koll på senaste nyheterna.

    SvaraRadera