måndag 20 april 2020

Don't Look Back av Erica Spindler

Titel
Don't Look Back (e-bok)Don't Look Back av Erica Spindler (Obs! Boken har även en alternativ titel: Justice for Sara)

Var fick jag tag på den?
Book Depository för flera år sedan.

Vad handlar boken om?
För tio år sedan anklagades Katherine McCall för det brutala mordet på sin storasyster Sara, men friades till slut i rätten. Efteråt tvingades hon dock lämna den lilla hemstaden Liberty, eftersom alla i staden fortfarande trodde att hon var skyldig och nu hade kommit undan med mord.

Nu har dock Kat återvänt till Liberty, fast besluten att hitta den verklige mördaren och äntligen få rättvisa för Sara och upprättelse för sig själv. Tillsammans med den nye polischefen Luke Tanner börjar Kat nysta både i mordet på Sara och det på Wally Clark, en polis som mördades samma natt som Sara.

Vad tyckte jag?
Don't Look Back är på samma gång en helt okej deckare och en väldigt medioker kärlekshistoria. Överlag gillade jag handlingen vad gällde morden och utredningen kring det. Det var mycket spännande och lättläst med ett riktigt bra driv, och det fanns flera möjliga alternativ som gjorde att jag personligen inte tyckte att gåtans lösning var alltför förutsägbar.

Däremot förstår jag inte alls denna kärlekshistoria mellan Kat och polischefen Luke. De har typ aldrig träffats förr och ändå är han genast helt övertygad om hennes oskuld, när alla andra i staden fortfarande tror att hon är skyldig. Omedelbart ska det föreställa slå gnistor om dem och de har bara ögon för varandra, men jag tycker nog att det hela faller väldigt platt. Dessutom funderar Luke aldrig över att det kan bli problematiskt att han håller på och utreder ett mord och förhör misstänkta, när han samtidigt ligger med den enda som tidigare misstänkts för det aktuella mordet. Så himla dumt.

Men det är som sagt ändå en spännande historia, och bara man inte har alltför höga förväntningar tycker jag att boken är klart läsvärd.

Läst: April 2020

Betyg: 3,5/5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar