torsdag 31 december 2020

Kaosutmaningen 2020 - utvärdering

Då var det här satans året strax till ända, och det har blivit dags att sammanfatta årets läsning.

Mitt mål var att läsa minst 40 böcker i år, men som för många andra blev året inte riktigt som jag hade tänkt, och i slutändan kom jag upp i totalt 26. Det känns ändå okej faktiskt; under hela 2018 läste jag bara fyra böcker, så jag har ju ändå kommit igång med läsningen ordentligt igen och det är ju huvudsaken tycker jag.

Med dessa 26 lästa böcker (plus en novell) lyckades jag bocka av 21 punkter i kaosutmaningen, vilket innebär att jag nådde målet som är minst 20 avbockade punkter.

Här är de punkter jag bockade av:
Läs en bok med ett vitt omslag - Det innersta rummet av Jørn Lier Horst
Läs en bok vars författare är från England - Need You Dead av Peter James
Läs en bok vars författare är från USA - Don't Look Back av Erica Spindler
Läs en bok som är skriven under pseudonym - Nothing Stays Buried av P.J. Tracy
Läs en bok vars huvudperson är HBTQ - Keep This to Yourself av Tom Ryan
Läs en bok vars handling baserats på verkliga händelser - Morden i Bjärred av Elisabet Höglund
Läs en bok som utspelar sig på sommaren - Stillhouse Lake av Rachel Caine
Läs en bok med en blomma på omslaget - Förundersökningen: Dubbelmordet i Linköping av Lars Olof Lampers
Läs en bok som har en färg i titeln - Stay Gold av Tobly McSmith
Läs en bok med ett efternamn i titeln - The Bookish Life of Nina Hill av Abbi Waxman
Läs en bok med en kvinnlig huvudperson - The Holdout av Graham Moore
Läs en bok där ett djur eller ett magiskt väsen ingår i handlingen - Little Girls Sleeping av Jennifer Chase
Läs en påskekrim - Ice Cold Heart av P.J. Tracy
Läs en bok av din favoritförfattare - The Guilty Dead av P.J. Tracy
Läs en bok av en författare du inte läst något av tidigare - Deliver Us av Kathryn Casey
Läs en bok som någon har rekommenderat till dig - Falska vänner av Jane Harper
Lyssna på en bok - Old Bones av Cynthia Harrod-Eagles
Läs en fackbok - The Only Plane in the Sky av Garrett M. Graff
Läs en YA-bok - The Poet X av Elizabeth Acevedo
Läs en bok med ett verb i titeln - Chase Darkness with Me av Billy Jensen
Läs en novell - Nio månader av Cia Sigesgård

Här är de punkter som jag tyvärr inte bockade av:
Läs en bok som är en spökhistoria.
Läs en bok vars författare är från Indien.
Läs en bok som publicerades det året du föddes
Läs en bok som utspelar sig i det landskap där du bor.
Läs en lånad bok (ej biblioteksbok).
Läs en bok/författare från Öst- eller Sydeuropa.
Läs en bok där en stor del av handlingen inte utspelar sig på jorden.
Läs en klassiker.
Läs en bok vars omslag är i huvudsak gult.
Läs ett seriealbum.
Läs en bok som har filmatiserats. 
Läs en barnbok utgiven 2020.
Läs en bok med ett miljötema.
Läs en bok med en karaktär som har samma yrke som du - eller ditt drömyrke.
Läs en bok/författare från Sydamerika. 
Läs en debutbok utgiven 2020. 
Läs en bok som du har fått i julklapp.
Läs en bok vars författare är eller har varit politiker.
Läs en bok med en katt på omslaget.

Och här är slutligen de böcker jag läste som inte bockade av någon punkt i utmaningen:
Close to the Bone av Kendra Elliot
A Bone to Pick av Melinda Leigh
Digerdöden av Dick Harrison
Dotter saknad av Anna Jansson
Offer 55 av James Delargy
Thicker than Blood av Mike Omer

1 kommentar:

  1. Grattis! Jag tog faktiskt med två noveller i min lista. Lite fusk kanske :) Fast en av punkterna var ju att läsa en novell.

    SvaraRadera