fredag 26 mars 2021

Fem en fredag v. 12

Ännu en vecka till ända, och jag har så sakteliga börjat boa in mig i min nya lägenhet. Min plan för helgen är att sätta upp alla taklampor, packa upp resten av mina böcker och eventuellt sätta upp gardiner. Av någon anledning hade den förre hyresgästen tagit med sig väggfästena till gardinstängerna (alltså, varför??), men nu har vaktmästaren varit här och satt upp nya.

Men innan dess är det dags för en ny Fem en fredag, och veckans tema är John Blund.

Vad är det sista du gör innan ögonen stängs för natten?
Tar av mig glasögonen, och sen brukar jag alltid komma på att jag ska kolla något på telefonen en sista gång, så då får jag göra det liksom lite kisande med bara ena ögat för att jag ska se något.

Vad handlade din senaste dröm om?
Jag kommer nästan aldrig ihåg mina drömmar, men just i natt drömde jag något väldigt märkligt om att jag och mina kompisar var på ett hotell, tror jag? Och typ att vi skulle jobba där, så vi måste ha högklackade skor på oss. Väldigt konstigt var det i alla fall, och jag känner redan att drömmen börjar blekna bort så senare idag kanske jag inte minns någonting av den längre.

Hur många timmar sömn per natt brukar du få?
Det kan bli allt mellan fem och nio timmar. Fem är ju förstås alldeles för lite, och det får jag betala dyrt för under dagen sedan. Bäst blir det när jag sover ungefär sju timmar.

Är du en morgonlärka eller nattuggla?
Nattuggla, men jag har blivit lite bättre på att hålla ordning på mig själv. Förr vände jag på dygnet så fort jag hade några dagar ledigt, och kunde sitta uppe halva natten fastän jag skulle upp tidigt. Det funkar ju absolut inte i längden, och nu går jag ändå och lägger mig i en hyfsad tid för det mesta.

När sover du som bäst?
När jag har tagit ut mig ordentligt under dagen, till exempel om jag har gjort något som är fysiskt jobbigt och/eller varit utomhus hela dagen eller så. Då sover jag gott sedan!

9 kommentarer:

  1. Det har lett for å bli mindre søvn enn det man egentlig trenger. Rart med det, en skal bare litt til før man legger seg.

    SvaraRadera
  2. Folk kan plocka med sig saker när de flyttar så att man baxnar när man flyttar in.

    SvaraRadera
  3. Nattuggla, det låter jobbigt för mig, men jag förstår att många är det ;)
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där med att vända på dygnet när man är ledig.

    SvaraRadera
  5. jag drömmer nästan bara hemska drömmar. jag har gått vilse och/eller har tappat handväskan med allt viktigt i. utomhusliv brukar befrämja sömnen

    SvaraRadera
  6. Kommer nästan aldrig ihåg mina drömmar! Men det sägs ju att vi drömmer varje natt. Det är svårt att vänja sig av med att vara en nattuggla, eller tvärtom. Sov gott!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker livet är fattigare numera då jag aldrig minns några drömmar! Fast man är ju glad att slippa mardrömmar i alla fall, det räcker gott med de verkliga i dessa pandemitider...
    Måste fråga, vad är det för söt vovve du har där bakom nacken på ditt porträtt? Påminner om min papillon
    Ha en skön fortsättning på helgen, det spöregnar här i Dalarna idag, skönt om sista skitiga snön försvinner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en papillonblandning som heter Doris! Utöver papillon har hon lite pudel och powderpuff och säkert en del annat i sig. Men hon ser mestadels ut som en papillon, bara lite större och kraftigare.

      Radera
    2. Då var jag inte helt ute och cyklade! Himla söt är hon, min pappis var kraftig o stor fast hon var renrasig, vägde ca 9 kg.

      Radera