fredag 28 maj 2021

Helgfrågan v. 21

I veckans helgfråga funderar Mia över tendensen att premiera "Instagrambloggare" över vanliga bokbloggar vad gäller recensionsexemplar osv., och undrar om vi tror att vanliga bloggar håller på att dö ut.

Jag vet inte om jag tror att vanliga bokbloggar kommer dö ut, men visst är det nog så att bloggvärlden förändras. Jag tycker egentligen inte det är så konstigt; folk har bråttom och använder ju redan Instagram, så visst är det praktiskt att recensionerna kommer upp i ens flöde istället för att man ska behöva följa en massa olika bloggar. 

Det stör mig faktiskt inte nämnvärt; jag kommer fortsätta blogga så länge jag tycker det är roligt, och några recensionsex får jag aldrig ändå så det gör ingen skillnad för mig. Jag deltar redan i bokdiskussioner på andra ställen än min blogg; framförallt i olika Facebookgrupper men även YouTube och Instagram, och jag ser det bara som möjligheter att få prata om böcker med fler människor, snarare än ett problem.

--

Bonusfrågan lyder: "De lovar 20 graders värme och sol i helgen. Vad hittar du på? "

Jag är fortfarande inte färdig med all satans rättning och det är bara en vecka kvar till betygsättning, så det ska jag roa mig med i helgen. Men eftersom det ska vara så fint väder (här ska det vara 21 grader imorgon och hela 26 på söndag) tänkte jag att jag äntligen skulle ta tag i min balkong och göra i ordning för sommaren där ute, så då kanske jag kan sitta där och rätta sedan.

3 kommentarer:

  1. Jag har förvisso ett insta-konto men jag använder det aldrig ... finner mig i att bloggläsarna blir färre, för som du säger: jag bloggar ju mest för min egen skull. Lycka till med balkongen och jobbet!

    SvaraRadera
  2. Nej, bloggar i allmänhet lär ju inte dö ut, så varför skulle just bokfokuserade sådana helt försvinna? Var och en väljer väl vad som passar. Allt förändras. Det är nog det enda man kan vara säker på. :) Så länge jag tycker det ger mig något att skriva blogg så fortsätter jag, förlagen får göra som de vill med rec.exen för min del. Är lite kaxig nu när biblioteket öppnar igen kommande vecka. ;)

    SvaraRadera
  3. Det där med rättning och omdöme hänger över en, så jag njuter inte heller av det fina vädret.

    SvaraRadera