fredag 18 juni 2021

Helgfrågan v. 24

I veckans helgfråga undrar Mia om vi brukar läsa e-böcker. 

Ja, ofta! Jag hare både en Kindle Paperwhite och en Storytel Reader. Jag älskar fortfarande pappersböcker, men e-böcker är ju fantastiskt praktiska på många sätt och jag tycker inte att de på minsta vis ger en sämre läsupplevelse. Nu på sistone har jag även fått min mamma att prova att läsa e-böcker, och hon är helt såld hon också.

--

I bonusfrågan efterfrågar Mia glutenfria recept, och tänk att det har jag faktiskt ett!

Här kommer receptet på Saras tårta (som jag kallar den för att jag fick receptet av min kompis Sara en gång för länge sedan). 

250g mandelmassa (se till att den är glutenfri; såvitt jag förstår är de inte alltid det)
125g smör
3 dl grädde
200g mörk choklad
200g mjölkchoklad
100g vit choklad
2 msk rom eller romessens

1. Kavla mandelmassan tunt och tryck ut den i en form med löstagbar botten.
2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt grädden när smöret är nästan smält.
3. Koka upp och ta sedan av kastrullen från plattan.
4. Bryt ned chokladen och låt den smälta, rör om tills allt är helt blandat.
5. Tillsätt rom eller romessens.
6. Låt stelna i kylskåp i minst 4 timmar innan servering.

2 kommentarer:

  1. En riktigt chokladig kaka minsann. :) Mandelmassa tycker man ju borde vara glutenfri.

    SvaraRadera
  2. Man får ju en större bokhylla om man läser e-böcker, tack för tips på tårta.

    SvaraRadera