söndag 7 augusti 2022

En smakebit på søndag - Den natten

En smakebit på søndag drivs av Astrid Therese på bloggen Betraktninger, och poängen är att man ska bjuda på ett utdrag ur den bok man läser för tillfället.

Just nu läser jag Den natten av Gillian McAllister. Boken handlar om syskonen Cathy, Joe och Frannie, som gör allt tillsammans. De bor grannar, umgås jämt, har tillsammans tagit över föräldrarnas veterinärklinik, och har till och med köpt ett hus i Italien där de semestrar tillsammans. En natt ringer lillasyster Frannie sina syskon i panik; hon har råkat köra på en främmande man, som nu ligger död vid vägkanten. 

"Han har kallnat", säger Cathy lågt. "Han har förlorat mycket blod. Hans hjärta svarar inte."
    Frannie bara skakar envist på huvudet, gång på gång. "Nej", börjar hon säga. "Nej - säg inte så där, Cathy, fortsätt, fortsätt."
    "Han är död", säger Cathy. Hon ser på Joe för att få medhåll. 
    "Jag är så hemskt ledsen, Fran", säger han. Han sträcker ut handen mot henne, men hon reagerar inte och har fortfarande huvudet i händerna.
    "Jag var på fel sida vägen", säger Frannie. "Jag glömde det. Jag glömde att det är högertrafik här." Hon låter huvudet falla ner mot bröstet som en förtvivlad, dödsdömd kvinna. Joe stirrar förfärat på henne. Cathy blundar. "Jag hamnar i fängelse", säger Frannie med en röst så låg att Joe får anstränga sig för att höra henne.
    Han ser på Frannie. Sedan på kroppen.
    Han vet att mannen är död. Men det han inte riktigt har insett förrän nu är att det betyder att hans syster har ett liv på sitt samvete.

9 kommentarer:

  1. förfärlig situation! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Verkar otäckt spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Jag antar att de kommer att försöka dölja vad som har hänt. De borde fundera på: "It's not the crime, it's the cover-up!" Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Den här blev jag nyfiken på när jag gick igenom boksläppen för maj. Den låter väldigt spännande.

    SvaraRadera
  5. Det var en rysligt spännande smakbit, tack!

    SvaraRadera
  6. Den här boken är jag nyfiken på sen jag hörde om den på ett bokprat som förlaget höll i.

    SvaraRadera
  7. Tack för en spännande smakbit. Kände inte till boken sedan tidigare.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Det var en ny bok för mig.

    SvaraRadera
  9. Det låter som en spännande bok. Antar att det kommer att försöka dölja brottet.

    SvaraRadera