lördag 13 februari 2016

Nytt i hyllan #2

De senaste åren har jag köpt betydligt fler böcker än jag har läst, vilket naturligtvis blir ohållbart i längden. Samtidigt vill jag ju ha åtminstone en del olästa böcker så att jag har något att välja på. Därför tänker jag att en bra kompromiss är att inte köpa fler böcker än jag läser, vilket blev mitt enda nyårslöfte för 2016. Det enda undantaget är bokrean där jag redan har beställt en hel hög, men mer om det i ett senare inlägg. 

I januari läste jag fyra riktigt bra böcker, vilket faktiskt är ett antal som jag är nöjd med:
För att kunna leva av Yeonmi Park
Splinter the Silence av Val McDermid
The Girl on the Train av Paula Hawkins (recension här)

Eftersom jag läste fyra böcker har jag således tillåtit mig själv att köpa fyra nya.

Bogeyman av Steve Jackson tillhör genren true crime och handlar om jakten på seriemördaren David Penton, som mördade ett flertal barn i USA på 1980-talet. Jag har läst ganska mycket om seriemördare, men just Penton hade jag aldrig hört talas om tidigare, så det ska bli intressant att läsa den. 

The Heart of Betrayal är den andra delen i fantasyserien The Remnant Chronicles av Mary E. Pearson. Den första delen, The Kiss of Deception, läste jag i december och jag gillade den verkligen så jag hoppas att fortsättningen är lika bra.

En hemlig plats av Tana French visade sig tillhöra en serie som jag aldrig hört talas om, men det verkar som att böckerna är relativt fristående (vilket ofta är fallet med deckarserier), så jag hoppas att det går bra ändå. Boken handlar om en elev på en internatskola som blivit mördad.

Bränd himmel av Gilly Macmillan är också en deckare, och jag har hört mycket bra om den. Den handlar om utredningen kring en liten pojke som försvunnit.


1 kommentar: