söndag 10 april 2016

Bokbloggsjerka 8 - 11 april

Veckans jerkafråga handlar om spänning, och jag hoppas att det ska hjälpa mig att få igång mitt bloggande igen efter svackan jag haft de senaste veckorna.

Till skillnad från många andra tycker jag nog visst att Nora Roberts böcker kan passa in i spänningsgenren - kanske inte alla hennes böcker, men definitivt en del av dem. Roberts har ju liksom gjort det till sin grej litegrann att skriva böcker som både är spännande och romantiska, och då tycker jag inte riktigt att de behöver förpassas till bara en genre. 


Jag läser ofta böcker som är spännande på olika sätt. En av dem är The String Diaries av Stephen Lloyd Jones. Boken handlar om en familj som i generationer förföljts av en övernaturlig varelse som kan förändra sitt utseende så att han ser ut exakt som någon annan. På så vis kan han komma åt familjen genom att kidnappa eller döda en familjemedlem och ta dennes plats. 

Jag har nog aldrig förut känt mig så paranoid som när jag läste den här boken. Familjen i boken har efter så många år av förföljelse infört ett system där de vid minsta misstanke dubbelkollar att alla i familjen är den som som de påstår sig vara (oftast genom att ställa frågor som bara rätt person kan svara på), men det hjälper ju bara för stunden. Karaktärer som tidigare bekräftats vara sig själva kan ju när som helst bli utbytta, så det var lite som att läsa en deckare där vem som helst kan tänkas vara mördaren, fast typ fyrtio gånger värre. 


För den som gillar psykologisk spänning och urban fantasy är det verkligen en bok jag kan rekommendera!

3 kommentarer:

  1. Den känner jag inte till. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst några Nora Roberts och har blivit besviken på samtliga. För min del får de gärna innehålla romantiskt fluff, men då vill jag inte att de ska kallas för "bara" spänningsromaner. Det borde finnas något sätt att förvarna läsaren om att romantik också har en stor roll, personligen är jag inte ett dugg intresserad av det och förväntar mig inte heller det när jag läser något som kallas för spänning. Jag vet att många gillar kombinationen och det ska naturligtvis finnas sådana böcker också, det är bara det att jag inte vill läsa dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan definitivt förstå att en som inte förväntar sig romantik blir besviken på Nora Roberts :) På ett sätt tycker jag att genrebegreppet blir för begränsat, just eftersom att så många böcker ligger någonstans mittemellan eller tillhör flera. Jag vet att du inte är intresserad av fanfiction, men där tycker jag att bokvärlden har något att hämta, faktiskt. De flesta fanfictionsidor använder taggar/etiketter istället för genrer och det tycker jag är ger mer. Den jag läser nu är exempelvis taggad serial killer, mystery, romance, fluff and angst, hurt/comfort, smut och murder/violence, och det är superbra för då vet jag ju precis vad jag ger mig in på :P

      Radera