tisdag 24 maj 2016

Tematrio - Hemligheter

Jag har verkligen varit inaktiv på bloggen på sistone. Jag hade en sådan jäkla bra start på året och plöjde en hel hög böcker på nolltid, men omkring mitten av mars gick luften ur mig och sedan dess har jag inte läst ut en enda bok. Jag har liksom känt mig totalt omotiverad att läsa eller ens tänka på böcker, och därför har bloggen tagit stryk också. Jag känner dock att denna hemska svacka kanske börjar vara på väg att gå över, så jag försöker mig lite försiktigt på en tematrio för att se hur det känns.

Veckans tema är hemligheter, och jag har valt ungdomsböcker med lite olika vinklar på temat.



Speak av Laurie Halse Anderson är en av mina gamla favoriter. Huvudpersonen är fjortonåriga Melinda som efter en traumatisk upplevelse i princip slutat prata. Ingen i hennes omgivning vet vad hon varit med om, och det tar lång tid innan hon kan berätta.





Openly Straight av Bill Konigsberg handlar om Rafe, vars upplevelse av att komma ut har varit förhållandevis smärtfri. Han har dock tröttnat på att alla bara känner igen honom som “the gay kid” och verkar tycka att det är det enda intressanta med honom. Därför bestämmer han sig för att inte berätta för någon på sin nya internatskola om sin sexualitet. Han poängterar att han inte tänker ljuga för någon, utan snarare bara låta folk anta, liksom. Det går väl sådär.



Jasper Dent-serien av Barry Lyga handlar om sjuttonåriga Jazz, vars pappa Billy är en ökänd seriemördare. Jazz har i hela sitt liv vetat vad hans pappa håller på med, men höll detta hemligt ända tills han var tretton år och Billy lyckades avslöja sig helt på egen hand. I serien förs en intressant diskussion kring den lojalitet som barn kan känna gentemot sina föräldrar även när föräldrarna gör fruktansvärda saker, och hur omvärlden (och Jazz själv ibland) har svårt att förstå hur han kunde låta detta fortgå under så många år.

2 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  2. Har inte hört talas om någon av dessa. Det får mig fortfarande att bli förvånad, när det händer :)

    SvaraRadera