söndag 4 april 2021

En smakebit på søndag - Forensics

Återigen glad påsk! Hoppas ni har haft det lugnt och skönt; det har i alla fall jag. Vi skippade den mer traditionella påskmiddagen i år och gjorde istället en ost- och skinkpaj med en enkel sallad till (det här receptet brukar jag använda). 

Och så har jag ägnat mig åt att sätta upp gardiner och lite annat i nya lägenheten. Men hyllor och tavlor får nog vänta ett tag, för jag funderar på att måla om i vardagsrummet och köket. Härnäst blir det nog att organisera bokhyllorna; när jag packade upp böckerna brydde jag mig inte om det utan ville bara få upp allting, så nu står allihop huller om buller.

Men först och främst är det dags för en ny En smakebit på søndag, och just nu läser jag Forensics: What Bugs, Burns, Prints, DNA, and More Tell Us about Crime av Val McDermid. Som jag har nämnt tidigare är McDermid en av mina favoritförfattare och jag har läst väldigt många av hennes deckare, men Forensics är en av hennes få icke-skönlitterära böcker. Som titeln antyder handlar den om kriminalteknik och dess olika områden.

In 1835, Henry Goddard, a member of the Bow Street Runners (the first detective force in the UK), was called to the house of a Mrs Maxwell in Southampton. Joseph Randall, her butler, claimed that he'd been in a shootout with a burglar. He said he'd fought him off at the risk of his life. Goddard noted that the back door had been forced, and that the house was in disarray, but he was suspicious all the same. He took Randall's gun, ammunition, moulds, and the bullet that had been fired at him, and discovered that they all matched: the bullet had a tiny round bump that corresponded to a similar-sized flaw in Randall's mould. Confronted by this evidence, Randall confessed that he had staged the whole event in the hope of getting a reward from Mrs Maxwell for his bravery. This was the first time a bullet had been forensically traced back to a particular gun.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att sortera bokhyllan! En av mina favvosysslor. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för en intressant smakbit!

    SvaraRadera
  3. Det var en intressant smakbit, länge sen jag läst något av författaren. Lustigt egentligen då jag gillade det jag läste... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera