fredag 23 april 2021

Fem en fredag v. 16

Återigen är det fredag, och här hos oss är det kallt ute men åtminstone sol och blå himmel. I veckan har de börjat sopa gatorna här, så nu känns det som att det verkligen är vår på riktigt.

I onsdags hade jag slutbesiktning av min gamla lägenhet och lämnade ifrån mig nycklarna; så himla skönt att äntligen vara färdig med det! 

Andra positiva nyheter är att Region Västernorrland nu säger att de kommer att öppna upp vaccineringen för yngre personer i riskgrupp härnäst, så nu väntar jag med spänning. Ja, alltså, väntat har jag ju gjort sedan i januari, men skillnaden är att det nu känns som att det faktiskt kommer att bli av snart.

Veckans tema för Fem en fredag är Veckogöra.

Vad gör du sällan på måndagar?
Lagar avancerad mat. Sällan känner jag mig så seg som på måndagar, så det får bli något enkelt fast jag egentligen gillar att laga mat. Det bästa är när det finns rester kvar av söndagsmiddagen.

Vad händer ofta på tisdagar?
Tisdagar är den enda dagen på veckan som jag jobbar till kl. 17, då vi har personalmöte efter att eleverna har gått hem. 

Om du ska ha "Lill-lördag", vad gör du en onsdag?
Onsdagar är istället den dagen på veckan som jag slutar tidigast, nämligen redan 14:10, så det känns nästan som en liten mini-helg. Oftast brukar jag passa på att åka och handla innan det blir så mycket folk på affärerna, men annars gör jag nog inget speciellt. 

Vad är det bästa med torsdagar?
Att det nästan är helg! I år är torsdagar by far min jobbigaste dag; jag har visserligen bara två lektioner på förmiddagen, men sedan efter lunch har jag fyra lektioner direkt efter varandra med bara fem minuter mellan varje. Ofta hinner jag inte ens gå på toaletten på hela eftermiddagen. MEN, det fina är ju då att när den eftermiddagen är avklarad så känns det nästan som att det är helg, fast jag egentligen har fredagen kvar också.

Hur ser dagens fredag ut?
På min skola går eleverna alltid halvdag på fredagar, så jag har bara en enda lektion nu på morgonen, och sedan är det lite planeringstid och sådär för min del, och sedan efter lunch när eleverna har gått hem har vi personalmöte. Just idag gör tyvärr min fantastiska lärarstudent sin sista dag hos oss, så vi ska gå igenom det hon gjort under sin praktikperiod och fylla i papper och sånt. Efter jobbet ska jag försöka ta mig för att dammsuga, och sen ikväll ska vi titta på Masked Singer. Det är ju ett sånt himla töntigt program egentligen, men jag kan inte låta bli att tycka att det är roligt också.

8 kommentarer:

  1. Låter som att dina torsdagar är lika jobbiga som mina, men jag har fulldags möten istället som avlöser varandra, och hinner man gå på toa mellan mötena är man bara lycklig! Även kort lunch denna dagen så det är inte helt kul =( Skönt med kortare dag på onsdagar, det känns lyxigt. Har funderat på om man kanske skulle ha ledigt på onsdagar eller bara jobba halvdag, det låter väldigt härligt!

    SvaraRadera
  2. Det är alltid skönt om man kan handla när det inte är fullt med folk i affären.

    SvaraRadera
  3. Det er godt når fredagen nærmer seg og en kan slappe av og dyrke litt egne interesser. God helg!

    SvaraRadera
  4. så bra att den jobbigaste dagen är en torsdag och inte en fredag. och att du haft en lindrigare onsdag också. vi beställer maten, men ibland bara måste en gå till affären

    SvaraRadera
  5. Perfekt att kunna handla när det inte är knökfullt i butikerna.

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att onsdagen och fredagen är relativt lugna. Då blir det lättare att orka med mellandagen! Fredagen var alltid bäst tyckte jag när jag jobbade. Då hade man hela ledigheten framför sig. Fast under den period då jag hade helgjobb, så var det också skönt att vara ledig på vardagar då alla andra jobbade. Nu har jag ju ständig semester! 😁 Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Är man i arbetslivet blir det skillnad. Innan pandemin hade jag flera aktiviteter på återkommande dagar, så icke nu.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. En fullmatad vecka, det har du, men lite varierad också, inte vanliga 9-5 eller 8-4-stuket. Jag har alltid antingen jobbat 160 procent eller inte alls (utmattningsperioder). Jag tycker numera fredagskvällarna är trista för jag gillar inte töntprogram, haha. Ska snart leta fram någon serie att glo på istället Trevlig helg

    SvaraRadera