söndag 16 januari 2022

En smakebit på søndag - The Puppet Show

En smakebit på søndag drivs av Astrid Therese på bloggen Betraktninger, och poängen är att man ska bjuda på ett utdrag ur den bok man läser för tillfället.

Just nu läser jag The Puppet Show av M.W. Craven, som även finns på svenska under titeln Brännaren och är den första boken i serien om Washington Poe. Poe har blivit avstängd från polisen efter en skandal, men blir återkallad i tjänst när hans namn hittas inristat i ett bränt lik. Det är det senaste offret av flera som på kort tid bränts levande av en sadistisk seriemördare, och Poe paras motvilligt ihop med den briljanta men socialt utmanade analytikern Tilly Bradshaw för att försöka lösa fallet.

'I'm Detective Sergeant Washington Poe. And from now on, if I
ask you to do something, you do it. Are we clear?'
    'DI Stephanie Flynn says I'm only to do what she says.'
    'Did she now?'
    'She did, Detective Sergeant Washington Poe.'
    'Poe's fine.'
    'She did, Poe.'
    'I meant you should call me Sergea... actually... you can call me what you want,' Poe said, realising he didn't have the energy for a meaningless discussion over forms of address. 'And why did DI Flynn tell you that?'
    'Sometimes people like to joke with me. They tell me to do things I'm not supposed to,' she replied, pushing her glasses back up her nose and tucking an errant lock of wispy brown hair behind her ear.
    A flickering of understanding crept up on him.

10 kommentarer:

  1. Låter som en bra bok. Vilket namn Washington Poe. Det är rätt häftigt. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  2. Den gillade jag och har läst de två efterföljande delarna också. Böckerna blir inte direkt sämre 🙂

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Jag gick in på Storytel direkt och lade till boken i min läslista.

    SvaraRadera
  4. jag måste läsa något av Craven. det verkar som om Brännaren är förstså då får det bli den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Den här har jag läst (på svenska) och har tänkt läsa fler i serien.

    SvaraRadera
  6. Jag läste första på svenska har sen lyssnat på andra på engelska. Första var bäst tyckte jag.

    SvaraRadera
  7. Craven var inte ett bekant namn för mig, kan förstås bero på att jag inte läser deckare. Har försökt hitta någon bra deckarserie att titta på nyligen, men tycker inte det finns något bra. Undrar om man blivit bortskämd nu med så många kanaler och möjligheter så man sållar bort allt efter bara ett eller ett par avsnitt.
    Tack för smakbit, trevlig söndagskväll

    SvaraRadera
  8. Känner inte till författarnamnet och boken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Jag har nog någon bok av honom på svenska

    SvaraRadera