fredag 14 januari 2022

Kaosutmaningen 2021 - utvärdering

2021 är över sedan två veckor tillbaka, men det är först nu som jag har kommit mig för att utvärdera hur det egentligen gick med läsningen förra året.

Under 2021 var mitt mål att läsa 30 böcker, och jag läste 36. Jag var uppe i 30 ganska tidigt och tänkte då att jag nog skulle hinna till 40 också, men så blev det inte. Som jag skrev i tisdags hade jag en rejäl svacka i slutet av året och läste nästan ingenting, så det stannade som sagt på 36. Det känns ändå helt okej!

Med dessa 36 lästa böcker lyckades jag bocka av exakt 20 punkter i kaosutmaningen vilket innebär att jag nådde målet, som ju är just 20. Jag hade förstås hoppats bocka av fler, men eftersom jag inte precis ansträngt mig för att läsa böcker som passar in i utmaningen är jag ändå nöjd med att ha klarat av den.

Här är de punkter jag bockade av:
Läs en bok vars författare kommer från eller handlingen utspelar sig på en europeisk ö - Impostor av L.J. Ross.
Läs en bok av en av dina favoritförfattare - Hideaway av Nora Roberts
Läs en bok som du tror kan bli en favorit - Ytspänning av Olivier Norek
Läs om en favoritbok - Främlingen vid havet av Nora Roberts
Läs en bok med din favoritfärg på omslaget - Six Wicked Reasons av Jo Spain
Läs en bok med ett eller flera fordon på omslaget - 101 historiska händelser av Magnus Västerbro
Läs en bok med en geografisk plats i titeln - Väg 9 av Tina Frennstedt
Läs en bok där titeln börjar och slutar på samma bokstav - Genombrottet: Så löste släktforskaren dubbelmordet i Linköping av Anna Bolin och Peter Sjölund
Läs en bok som har endast ett ord i titeln - Illvilja av Jørn Lier Horst
Läs en bok med en titel som består av minst fem ord - My Daddy is a Hero av Lena Derhally
Läs en bok som helt eller delvis är skriven i en ovanlig form, t.ex. brev, dagboksanteckningar osv. - The Serial Killer's Daughter av Lesley Welsh
Läs en bok som handlar om böcker och/eller läsning - The Nothing Man av Catherine Ryan Howard
Läs en bok som innehåller paranormala element - The House in the Cerulean Sea av T.J. Klune
Läs en vintrig och/eller julig bok - Three Hours av Rosamund Lupton
Läs en skräckbok - The Final Girl Support Group av Grady Hendrix
Läs en historisk roman - Brinn mig en sol av Christoffer Carlsson
Läs en prisvinnande bok - Forensics av Val McDermid
Läs en bok som avslutar en bokserie - Ärende 1569 av Jørn Lier Horst
Läs en bok som gjorts till film eller TV-serie - Jakten på Kapten Klänning av Jonas Trolle
Läs en kort bok - Huvudet i bokskogen av Joakim Palmkvist


Här är de punkter jag inte bockade av:
Läs en bok vars författare är från Västindien/Karibien
Läs en bok vars författare är från Mellanöstern
Läs en bok vars författare är från Sydafrika
Läs en bok vars författare är från Oceanien
Läs en bok vars författare härstammar från ett lands ursprungsbefolkning
Läs en bok med ett blommigt omslag
Läs en bok med endast text på omslaget
Läs en bok vars författare har samma initialer som dig
Läs en bok som innehåller illustrationer
Läs en bok som är baserad på mytologi eller folktro 
Läs en bok som är baserad på en annan litterär berättelse
Läs en bok som innehåller tidsresor
Läs en bok där en drake ingår i handlingen
Läs en diktsamling eller en bok skriven på vers
Läs en novellsamling
Läs en steampunk-bok
Läs en självbiografi, biografi eller memoar
Läs en bok utgiven före år 2000
Läs en bok utgiven före år 1900
Läs en bok på över 500 sidor


Och här är slutligen de böcker jag läste som inte passade in på någon punkt i utmaningen:
Human Errors av Nathan H. Lents
Girl, 11 av Amy Suiter Clarke
Stranden av Anna Breitholtz Monsén
56 Days av Catherine Ryan Howard
The Liar's Girl av Catherine Ryan Howard
Skärseld av Tina Frennstedt
Nollpunkt av Jørn Lier Horst och Thomas Enger
Kalla spår av Matt Goldman
Syndaren ska vakna av Linda Ståhl
Dead Girls av Abigail Tarttelin
Skuggan bakom dig av Anna Jansson
Var är Olle? av Martń Ezpeleta
Den vedervärdige boktjuven av Joakim Palmkvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar