fredag 1 juli 2022

Fem en fredag v. 26

Hej och glad fredag! Nu känns det faktiskt som att jag har gått på semester på riktigt. Min intensivkurs är genomförd; Riskettan och halkbanan gick jättebra (jag var nervös för halkbanan, helt i onödan för det var ju jätteroligt?), körlektionerna gick jättedåligt först men sedan bytte jag till automat och då gick det genast mycket bättre. Tyvärr innebär det att vi måste byta bil, för den som jag och mamma äger gemensamt är en manuell, men hellre det än att det inte blir något körkort alls tänker jag. Jag har även skrivit och fått godkänt på teoriprovet, så nu kanske jag faktiskt hinner läsa något som inte är körkortsteori, haha!

Resan till Dalarna var supertrevlig; det var så roligt att få återse både vänner som jag träffat nyligen och sådana som jag inte träffat på flera år. Jag åkte ner på midsommarafton, och då hade min kompis som jag skulle bo hos ordnat en grillfest på kvällen. Det blev väldigt lyckat, och eftersom nästan alla som var där också skulle på bröllopet på midsommardagen blev det nästan som en liten förfest. Bröllopet var fantastiskt vackert, och jag är så glad för brudparets skull att det äntligen blev av, för de har varit tvungna att ställa in flera gånger på grund av pandemin.

Men nu är jag i alla fall hemma igen och det är fredag, vilket innebär att det är dags för en ny Fem en fredag. Veckans tema är Konsekvens. 

Vad skulle hända om du försov dig?
Det beror lite på hur mycket jag försov mig. Jag bor så nära mitt jobb, så om jag bara försov mig litegrann skulle jag nog kanske hinna i tid ändå. Försov jag mig mycket skulle jag inte komma i tid till första lektionen, och då skulle någon strax ringa och leta efter mig. 

Vad skulle du gör om du vinner storvinsten?
Just nu skulle jag köpa en bil i första hand, för det måste jag ju som sagt göra snart ändå. Beroende på hur stor storvinsten var kanske jag skulle köpa en liten stuga till mamma, för det är typ hennes största önskan i livet. Och sen skulle jag spara resten.

Vad gör du om du missar bussen?
Här i stan går det väldigt få bussar, men om jag nu skulle behöva åka buss och missade skulle jag väl antingen få vänta på nästa eller försöka få tag på någon som kunde skjutsa mig istället.

Om du skulle låsa dig ute, vem kan släppa in dig?
Mamma har nyckel hem till mig (och jag till henne) och vi bor grannar, så det är snart gjort att gå över till henne och hämta nyckeln. Om hon är hemma förstås, annars blir det värre! 

Vad skulle hända om du fick strömavbrott?
Inte så värst mycket, tror jag. Den här årstiden är det ju så ljust nästan dygnet runt, så just det vore inget större problem. Värre vore det med värmen, utan ström kan man ju inte ha fläkten på! Blir det strömavbrott länge skulle jag väl börja oroa mig för kylskåpet och frysen också, förstås.

6 kommentarer:

  1. Klart du måste ha körkort ;)

    SvaraRadera
  2. Skönt att ha mamma och nyckeln så nära :)

    SvaraRadera
  3. Så skönt att du kommit så långt med körkortet! Det är en sån enorm frihet att kunna köra själv!

    SvaraRadera
  4. grattis till körkortet! en automatisk hybridbil vore inte så dumt. och en stuga till din din mamma hade ju varit underbart!

    SvaraRadera
  5. Min dotter har också planer på körkort, o satsar på automat, det verkar vara framtidens melodi. Och lite enklare....Trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Grattis till körkortet! Jag hade nog tänkt att det hade varit väldigt begränsande att ta körkort för enbart automat, men det kanske finns fler hyrbilar och andra med automat än förr. Om man tex måste hyra en bil på macken eller av en kompis tycker jag att de borde kännas svårare att inte ha manuellt körkort men jag har egentligen ingen aning om hur utbrett automat är i Sverige nu. Men när jag tog körkort för 20 år sedan och i min bekantskapskrets är det ingen som har automat. Men jag förstår din tanke, det är klart lättare med automat! Va roligt att bröllopet och grillningen innan blev lyckat! Ha en fin helg!

    SvaraRadera