fredag 17 juni 2022

Fem en fredag v. 24

Hej och glad fredag! Och jag är verkligen glad idag, för nu har jag äntligen semester. Det behövs verkligen; det här läsåret har varit otroligt utmanande. 

Men jag får inte slappa till för mycket, för det är bråda dagar för mig just nu. På måndag börjar intensivkursen som jag har bokat; det blir elva körlektioner plus riskettan och halkbanan på fyra dagar. Det brukar vara fördelat på fem dagar, men de har stängt på fredagen eftersom det är midsommar, så det blir ännu intensivare än vanligt. På midsommarafton ska jag åka till Dalarna, för på midsommardagen ska jag gå på bröllop där nere. Och sen blir det snabbt hem igen, för på tisdagen ska jag skriva teoriprovet. Jag får väl plugga på tåget, tänker jag.

Men nu är det i alla fall fredag, och då är det dags för en ny Fem en fredag. Veckans tema är Antingen eller.

Äter du hellre pinnglass än mjukglass?
Jag älskar alla sorters glass, men måste jag välja blir det nog mjukglass. Det känns lite lyxigare, och jag äter det inte lika ofta.

Väljer du en fysisk bok eller ljudbok?
Ni som följer mig vet säkert att jag läser alla sorters böcker; fysiska böcker, e-böcker och ljudböcker. Men ska jag välja mellan just dessa två blir det nog en fysisk bok.

Vara för kall på vintern eller för varm på sommaren?
Jag älskar sommaren, men jag föredrar nog ändå att vara för kall på vintern. Då kan man ju i alla fall klä på sig mer, värma sig med filtar och någon varm dryck. Att det är för varmt kan man ju liksom inte göra något åt på samma sätt, och jag brukar må dåligt när det blir för varmt. Jag får ont i huvudet och ibland mår jag illa också.

Bada i pool eller hänga på strand?
Återigen älskar jag båda, men jag måste nog välja poolen. Jag tycker det är så jobbigt att få sand överallt, och det slipper man ju oftast när man badar i pool.

Vakna till solsken eller somna till regn?
Somna till regn! Det är så mysigt att lyssna på regnet när man ska sova, och jag gillar inte alls att vakna i solsken. Jag har både persienner och mörkläggningsgardiner i sovrummet just för att jag ska få slippa det, haha!

7 kommentarer:

  1. Min favoritstrand är klippor, då slipper man sanden 🙂 Kan så känna igen mig i mörkt i sovrum. Det är en av nackdelarna med den ljusa årstiden, att det är så ljust när man ska sova.

    SvaraRadera
  2. vi har sand överallt om somrarna. det krasar när vi tuggar. bad är nog härligast i havet. kula i våffla är bäst i glassväg. mjukglass äter jag i princip aldrig. spännande med körkortet.

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt, eller kanske rättare sagt du tycker precis som jag, när det gäller värme kontra kyla. Men bada i pool det är sällsynt, däremot älskar jag att bada i havet.
    Jag håller med dig det är så skönt att somna till ett stilla sommarregn, men jag tycker också att det är härligt när himlen är blå och solen skiner när jag drar upp sovrumsgardinen.
    Lycka till med teoriprovet!

    SvaraRadera
  4. Att vakna till solsken gillar jag mindre, eftersom det ofta innebär att man vaknar väldigt tidigt och är för varm. Hoppas det går bra med körkortet!

    SvaraRadera
  5. Jag är frusen av mig tyvärr, inte kul alls, hjälper inte att klä på mig mer alla gånger heller :( men gillar inte heller för varmt. Jag gjorde inget antingen eller val när det gäller bok eller ljudböcker, kör både och ;)

    SvaraRadera
  6. Igår somnade jag till regn och vaknade i morse till sol. Perfekt!

    SvaraRadera
  7. Att vara för varm och inte kunna ”ta av sig mer” kan vara det värsta! Jag får så ont i huvudet av värmen och blir trött och disig. Inget kul! Ha en fin vecka, och lycka till med körkortet!

    SvaraRadera