onsdag 15 juni 2022

Veckans kulturfråga v. 24

Juni är ju som många säkert vet den internationella Pride-månaden, till minne av Stonewallupproret i juni 1969. 

Därför lyfter många förstås fram HBTQ+-litteratur just nu, och även den här veckans kulturfråga följer temat:

Vilka kulturella verk med hbtq+-tema vill du lyfta fram?

Här blev det svårt att välja; det finns ju så många verk som förtjänar uppmärksamhet! För att göra urvalet lite lättare har jag i alla fall valt att begränsa mig till böcker, och jag har försökt välja ut några böcker om karaktärer som representerar olika delar av det enorma HBTQ+-spektrat. 

The Charm Offensive av Alison Cochrun
Charlie och Dev träffas på inspelningen av den Bachelor-inspirerade dokusåpan Ever After. Charlie är den eftertraktade ungkarlen som ska försöka hitta kärleken framför kamerorna, och Dev är en av programmets producenter som får uppdraget att ta hand om Charlie under inspelningen. En mysig lite romkom-aktig bok som också hyser ett stort allvar; utöver temat sexualitet behandlas också psykisk ohälsa på ett mycket bra sätt. 

Stay Gold av Tobly McSmith
Boken handlar om Pony och Georgia som träffas när Pony börjar på Georgias skola. Georgia har efter ett jobbigt uppbrott bestämt sig för att inte dejta under sitt sista år på skolan, och Pony är fast besluten att ingen på den nya skolan ska få veta att han är trans. Att de genast fattar tycke för varandra komplicerar saker och ting.

Check, Please! av Ngozi Ukazu
Det pratas (med rätta!) mycket om Heartstopper just nu, och då vill jag tipsa om en annan serieroman med HBTQ-tema. Check, Please! handlar om Eric Bittle, även kallad Bitty, en homosexuell konståkare, hockeyspelare och bagare som flyttar från Georgia i södra USA till Massachusetts för att gå på college, och även spela i sin nya skolas hockeylag. Även här behandlas psykisk ohälsa på ett bra sätt. 

Check, Please! finns i två volymer, nummer 1 som heter #Hockey och nummer 2 som heter Sticks & Scones. Den finns även helt gratis som webcomic här.

Den skotska deckarförfattaren Val McDermid är själv lesbisk och HBTQ+-personer förekommer ofta i hennes böcker. Min favorit är karaktären Paula McIntyre i serien om Tony Hill och Carol Jordan. I början av serien förekommer Paula bara då och då, men blir i de senare böckerna en av de viktigaste karaktärerna.

Loveless av Alice Oseman
Slutligen vill jag tipsa om en bok som jag själv faktiskt inte har hunnit läsa än. Loveless, av samma författare som har skrivit Heartstopper, handlar om Georgia som börjar inse att hon nog är asexuell och aromantisk. Asexualitet är kanske en av delarna av HBTQ+-spektrat som det pratas minst om och som folk i allmänhet har sämst koll på, många har kanske aldrig ens hört ordet, och därför är ju böcker som Loveless så himla viktiga. Jag har hört många asexuella nämna just den här boken som en ögonöppnare för dem själva, och för vissa kan det ha varit första gången de sett sig själva representerade på det sättet. Så därför väljer jag att tipsa om den fast jag inte har läst den än. Jag ska läsa den, snart!

3 kommentarer:

  1. Och ingen av alla dessa är jag bekant med!!!! "Loveless" låter intressant.

    SvaraRadera
  2. Tony Hill och Carol - jordan serien känner jag till ifrån TV. någon McDermid har jag också läst. men de andra känner jag inte alls till

    SvaraRadera
  3. Många fina tips och flera jag absolut inte hade koll på. Tack för dem!

    SvaraRadera