fredag 7 oktober 2022

Fem en fredag v. 40

Hej och glad fredag! Idag är jag extra glad, för jag jobbar bara halvdag. Våra elever slutar vid lunch varje fredag och vi lärare jobbar vanligtvis till 15 då, men vi jobbar över en halvtimme varje tisdag så att vi också kan sluta vid lunch några fredagar varje termin. Idag är en sådan fredag, och det känns väldigt skönt.

Nu är vi en hel vecka in i oktober, och den här veckan har det plötsligt blivit riktig höst här! På bara några dagar har alla träden gulnat och löven har börjat falla av. Det har ju varit så varmt här, så det känns som hösten kom liksom från ingenstans. Men jag är glad; äntligen är det sådär riktigt fint som det kan vara på hösten.

Det är i alla fall dags för en ny Fem en fredag, och veckans tema är Gång.

Var gick du senast en promenad?
Promenaden till och från jobbet tycker jag inte räknas, för det tar bara två minuter. Men jag bor också precis bredvid kyrkan och jag tar ofta promenader runt kyrkogården; det tar en kvart om jag går ett varv, en halvtimme om jag går två. 

Vad har du för vardagsskor?
Jag pronerar (dvs. faller inåt med fötterna när jag går) och har känsliga hälar, så jag måste verkligen ha ordentliga skor med stöd för hålfoten och bra dämpning, speciellt på jobbet där jag går och står på stengolv hela dagarna. Just nu lever jag i ett par Hoka Bondi, men innan det hade jag ett par Brooks Adrenaline och jag tror nästan att jag tyckte bättre om dem.

Hur många steg ungefär går du en vanlig dag?
Jag brukar hamna strax över 6000. 

Är du den långsamma eller snabba i gångtrafiken?
Jag är suuuperlångsam! Jag kan gå riktigt långt bara jag får gå i min egen takt, men om jag ska försöka hålla jämna steg med andra människor blir jag helt slut direkt. Men jag har ju också ett hjärtfel som påverkar ork och kondition, så det är kanske inte så konstigt!

När är du som mest aktiv?
På morgonen och kvällen. Om jag är ledig städar jag oftast på morgonen, om jag jobbar gör jag det ganska sent på kvällen. Även på jobbet är jag mest effektiv på förmiddagen. På eftermiddagen får jag ofta en dipp då jag känner mig jättetrött, oavsett om jag är på jobbet eller hemma. Är jag ledig somnar jag ofta en liten stund på soffan på eftermiddagen.

5 kommentarer:

  1. För att må bäst är egen takt och inprovade skor bäst.

    SvaraRadera
  2. Det är härligt att man kan ta sig en liten tupplur på soffan, om man är i behov av det. Det bästa med att gå ensam är att man själv kan bestämma takten. Men det kan också vara trevligt att gå och småprata med någon. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Två minuter till jobbet, det måste vara rekord, du har inte ett eget krypin där på skolan? Ja vikten av bra skor kan inte nog beskrivas. Jag har aldrig tidigare kunnat somna på dagen, men sista året har jag faktiskt gjort det, när jag sitter i fåtöljen och läser...då ramlar ögonen ihop. Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Eftermiddagssovstunder borde vara obligatoriska ;-) Just så skönt att lägga sig och vila en liten stund på eftermiddagen. Efter lunchen, även om jag inte äter mycket eller alls, så blir jag sååå trött och kan knappt hålla ögonen öppna. Det är inte superbra när man sitter på kontoret ;-) Hur vet man att man Pronerar?

    SvaraRadera