fredag 21 oktober 2022

Fem en fredag v. 42

Hej och glad fredag! Nu räknar jag verkligen ner dagarna till höstlovet, men innan dess är det en sista intensiv vecka kvar. Jag ska vara hundvakt hela veckan, så det blir lite extra pusslande så att jag hinner gå hem på lunchen, det är återigen dags att skriva omdömen till fyra av mina klasser, och så ska vi ha någon slags Halloweenmaskerad torsdagen innan lovet som jag ska försöka hitta på en utklädnad till.

Men först är det dags för en efterlängtad helg, och jag inleder den med en ny Fem en fredag. Veckans tema är Autogenererat.

Vad är den bästa konsert eller teater du varit på?
Räknas Mamma Mia! The Party som teater? I så fall väljer jag det, för det var en fantastisk upplevelse. Skulle lätt kunna tänka mig att gå igen.

Vilken är din favoritaffär?
Alla sorters bokhandlar. Här i stan finns en mindre Ugglan-bokhandel som är väldigt bra, men jag gillar förstås större bokhandlar också. När jag besöker större städer letar jag alltid upp åtminstone en bokhandel.

Vilken är din favoritårstid?
Förr har jag alltid sagt att jag tycker bäst om hösten, men jag tycker de senaste höstarna har varit så himla trista, med bara regn, regn, regn hela tiden. På senare år har jag börjat uppskatta försommaren allt mer; då när allt börjat bli grönt och det är ljusare på kvällarna men innan det hinner bli så fasligt varmt.

Har du något husdjur?
Ja, jag har en katt som heter Dexter. Dock har det visat sig att jag är allergisk mot katter (jag hade katten innan jag hade allergin), vilket känns supertrist för jag tycker ju så mycket om dem. Dexter är tretton år och tycker i princip bara om mig, så att omplacera är absolut inte aktuellt. Han får vara kvar hos mig så länge han finns, men efter det blir det tyvärr ingen mer katt.

Vilken film såg du senast på bio?
Jag såg den nyaste Downton Abbey-filmen när den kom i somras. Inget slår ju serien förstås, men jag tyckte ändå filmen var bra!

7 kommentarer:

  1. Vilket elände att bli allergisk men fint att du behåller honom ändå <3.

    Bokhandlar gillar jag också, de är de enda affärer jag egentligen uppskattar att strosa omkring i. Hösten har varit otroligt fin här faktiskt, så vädret kan vi inte klaga på. Ganska varmt dessutom vilket är bra i dessa värmeransoneringstider...

    SvaraRadera
  2. Dexter, från TV-serien? Vi tydligen upptäckt samma elände, allergi och husdjur. Jag stod också ut med allergin. När det gäller årstiderna så gillar jag både vår och höst, men som du säger när det regnar många dagar i streck då är inte hösten rolig. Å andra sidan, igår och i förgår var det strålande sol och härligt högt i tak, då är hösten oslagbar tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Så tråkigt att inte tåla sin egen älskling Dexter! Har sett DA-filmen, ok men inte mer - den kommer säkert i tv snart så du kan se den gratis. Mamma Mia-partyt skulle jag gärna gå på, kommer inte iväg.

    SvaraRadera
  4. Men fy så trist med allergi. Finns i min familj också, ett barnbarn är astmatiker och allergiker. Hon tar medicin så hon kan umgås några timmar med hunden. Visst är det härligt med bokhandlar, vi har en stor fin här i Falun men i Ludvika där jag bodde tidigare hade dom en som ordnade massor av författarkvällar och annat skoj. Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Vad tråkigt med allergin. Bokhandel går jag nästan bara i när jag reser, då vill jag verkligen inte missa det. Hemmavid så blir det inte av men så jobbar jag ju också med böcker och har det runt mig hela tiden :)

    SvaraRadera
  6. Inget ovanligt att vara allergisk mot djur, men ack så trist!
    Jag fixar detta men mina barn har svårt för katt, det går bättre med hund.

    SvaraRadera
  7. gillar att fynda på antikvariat, sonen är allergisk, tar medicin, och han är ute med olika djur, bondgårdar, med sina små barn för att motverka allergier.

    SvaraRadera