onsdag 23 februari 2022

Veckans kulturfråga v. 8

Bokrean är igång, och i veckans kulturfråga undrar Enligt O om vi har planerat några reaköp.

Förr brukade jag köpa mängder av böcker på rean bara för att det var billigt, med resultatet att jag samlade på mig en massa som jag sen aldrig läste eller ens egentligen hade något intresse av att läsa. 

Numera försöker jag vara mer återhållsam, och just i år har jag förbeställt åtta böcker från Bokus:

Alla ljuger av Camilla Grebe
Jag har inte läst någon bok i serien, men äger några stycken sedan tidigare och har ju hört så mycket bra om den, så nu passade jag på att skaffa en till. Vad var det jag sa om att vara återhållsam?

Bekännelsen av Jo Spain
Jag har tidigare läst en annan bok av Jo Spain, Six Wicked Reasons, som jag tyckte om, så jag vill gärna läsa mer av henne.

Denna har jag också hört mycket bra om. Jag har lånat den från biblioteket flera gånger men inte kommit mig för att läsa den (jag är sämst på biblioteksböcker; jag lånar och glömmer bort eller hinner inte läsa och sen måste jag lämna tillbaka), så nu köpte jag en egen istället.

Par i brott av Agatha Christie
Jag har läst en del Christie men inte så mycket som jag skulle vilja, så nu slog jag till på en novellsamling av henne. Den är ju så snygg också!

Som jag nämnde för ett tag sedan ska jag läsa den här boken på jobbet. Jag lånade den på skolbiblioteket där jag jobbar men har tänkt att jag nog gärna skulle vilja ha mitt eget exemplar också, så nu passade jag på när den kom på rean.

ArvetStraffet, och Upprättelsen av Yrsa Sigurdardottir
Jag har inte läst något av Yrsa Sigurdardottir tidigare, men jag har hört mycket bra, och har tänkt att jag skulle vilja läsa mer nordiskt. Och nu fick jag tag i de tre första böckerna i Freyja & Huldar-serien för nästan ingenting.

--

Min lokala Ugglan-bokhandel har förstås också rea. Jag hann inte dit igår för just på tisdagar jobbar jag så sent, men på onsdagar slutar jag tidigare så jag ska åka dit i eftermiddag och se vad de har. Det brukar alltid bli någonting i alla fall, fast jag tycker att jag redan har förbeställt allt jag vill ha.

5 kommentarer:

  1. Sigurdardottir står på min läslista sedan länge. Elaf Ali har jag också funderat på att läsa

    SvaraRadera
  2. Alltså alla borde äga en bok av en Yrsa! Jag har bestämt mig för att bara handla, om jag gör det, i min lokala bokhandel i år. Det är för att jag ska minska mina inköp.

    SvaraRadera
  3. En Christiebok kan aldrig vara fel :)

    SvaraRadera
  4. Ali har jag tänkt att jag ska läsa, men jag har sparat ner den på Storytel.

    SvaraRadera