fredag 30 september 2022

Fem en fredag v. 39

Hej och glad fredag! Imorgon går vi in i oktober, vilket känns jättekonstigt. Det var ju sommar alldeles nyss! Här är det ganska varmt fortfarande, men det regnar tamejfan konstant och jag börjar bli redigt trött på det. Jag köpte en ny regnjacka i augusti, och det var ju tur för den har jag verkligen haft nytta av. Men i dag ser det ut att bli fint i alla fall!

Det är dags för en ny Fem en fredag, och veckans tema är Ekonomi. 

Vad var det senaste köpet du ångrade?
Jag har alldeles nyss köpt en ny smartwatch, vilket jag inte alls ångrar. Däremot ville jag förstås ha ett skärmskydd till den, och köpte dumt nog ett billigt i plast. Det var helt värdelöst; det var svårt att applicera, det blev jättefult, satt dåligt, och ramlade till slut av efter bara några dagar. Så jag fick helt enkelt beställa ett nytt, och valde då ett dubbelt så dyrt skydd i härdat glas. Det var det värt, för det var lättare att sätta dit, sitter jättebra och syns knappt. Så nu har jag lärt mig att det inte lönar sig att vara snål!

Vad kostar mest i din hushållskassa?
Boendet. Jag har inga jättehöga boendekostnader; hyran är fullt rimlig, och eftersom jag bor i hyresrätt är varken elen eller hemförsäkringen särskilt dyra heller. Men när man slår ihop dem blir det ändå den dyraste posten i budgeten. 

Vad sparar du till?
Jag sparar liksom i allmänhet, inte till något särskilt just nu. 

Vad köper du mer sällan än du borde?
Grönsaker! Jag är himla dålig på att äta grönsaker; det är så många sorter som jag inte tycker om, och några av de jag egentligen gillar är jag allergisk mot. Så det blir liksom bara gurka, paprika, sallad och spenat, och då struntar jag ibland i det helt.

Håller du dig till en budget?
Ja, typ. Förr hade jag stenkoll; jag förde kassabok över exakt alla utgifter och förde sedan in dem i en månadsbudget i excel i slutet av varje månad. Detta har jag fallit ur lite, men jag har fortfarande hyfsad koll i alla fall.

6 kommentarer:

  1. Helt sant, grönsaker köper jag också för sällan. Jag gör ett ryck ibland när vi veckorhandlar men sen faller jag snabbt tillbaka till gamla vanor igen.

    SvaraRadera
  2. har min stegräknare/klocka som har massa funktioner men kostade bara några hundra, den vet allt om mig :) Köpte billiga rotsaker, mums.

    SvaraRadera
  3. Grönsaker och frukt är det viktigaste när jag handlar. Stegräknare lånade jag av mitt barnbarn en gång, men jag blev så stressad, så han fick tillbaks den efter några veckor! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Oj, trist när du och grönsakerna inte kommer överens! För det är ju både gott och nyttigt.

    SvaraRadera
  5. Frukt o grönt är ett måste för mig. Så tråkigt att inte gilla det men vi är olika.
    Jag har ingen sån klocka men stegräknare finns i mobilen, det är väl sådär.

    SvaraRadera
  6. Har inte använt någon klocka på massor av år, inte sedan jag skaffade första mobilen. Grönsaker gillar jag men handlar numera bara de på extrapris, på tok för dyra annars. Frysta är faktiskt bra, då slipper man svinn också. Trevlig helg

    SvaraRadera