torsdag 21 november 2019

A Killer's Mind av Mike Omer

Jag inser att jag har varit väldigt dålig på att recensera böcker på sistone. Jag tror att det har att göra med att jag har en förmåga att ofta skriva väldigt långt, och då känns det överväldigande att sätta sig och skriva en hel recension. Så jag tänkte prova en variant av kortrecension som jag har sett flera andra göra; hoppas det är okej att jag lånar modellen!

38198021. sy475 Titel
A Killer's Mind av Mike Omer (Zoe Bentley Mystery #1)

Var fick jag tag på den?
E-bok från Amazon

Vad handlar boken om?
Dr. Zoe Bentley är psykolog och expert på gärningsmannaprofiler, och har därför nyligen anlitats som konsult åt FBI:s avdelning för beteendeanalys.

I den här första boken skickas hon tillsammans med sin kollega, FBI-agenten Tatum Gray, till Chicago för att hjälpa den lokala polisen med en svår utredning. En seriemördare härjar i staden, och han har fått mycket uppmärksamhet i media eftersom han balsamerar sina offer och därefter placerar dem på offentliga platser.

Parallellt får vi följa Zoes allra första "fall", då hon som fjortonåring började misstänka en bekant för de mord som nyligen skett i deras lilla hemstad. Problemet är förstås att ingen lyssnar på en fjortonåring.

Vad tyckte jag?     
Jag hade aldrig hört talas om vare sig boken eller författaren innan, så jag hade noll förväntningar. Kanske var det bra, för jag blev positivt överraskad! Jag tyckte mycket om de två huvudpersonerna, Zoe och Tatum, och handlingen var alldeles lagom spännande. Jag tyckte att boken påminde lite om Criminal Minds, och det är ju en av mina favoritserier så det föll mig i smaken. I vanliga fall är jag inte förtjust i när böcker hoppar i tiden, men jag tyckte att de delar som handlade om Zoe som tonåring också var spännande, och hoppen störde mig faktiskt inte. Detta är absolut inget mästerverk, men väl läsvärd om man gillar deckare.

Läst: Oktober 2019

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar