tisdag 12 november 2019

Tisdagstrio: Europa runt


Temat för veckans tisdagstrio är "Europa runt", och jag har valt två historiska romaner och en kriminalroman som alla utspelar sig på olika platser i Europa.

Kodnamn Alice av Kate Quinn
Boken utspelar sig 1947 och handlar om den amerikanska collegestudenten Charlie som är gravid och ogift. Familjen skickar henne till Europa för att göra abort, men hon bestämmer sig istället för att försöka hitta sin kusin Rose, som försvann under andra världskriget. Till sin hjälp anlitar hon den vresiga engelskan Eve och den biltokiga skotten Finn. Parallellt får vi följa Eve som ung, då hon under det första världskriget arbetade som spion åt det så kallade Alicenätverket. Merparten av boken uspelar sig i Frankrike.

Prisoner of Night and Fog av Anne Blankman
Boken uspelar sig i Tyskland under tidigt 1930-tal, och handlar om Gretchen. Hon upptäcker att hennes käre farbror Adolf (Hitler, alltså) kanske inte är så snäll som han alltid verkat, och börjar med hjälp av den judiske journalisten Daniel nysta i vad som egentligen hände när Gretchens pappa dog. Många av bokens "karaktärer" är personer som faktiskt fanns i Hitlers umgängeskrets innan han kom till makten.

Granne med döden av Alex Marwood
Boken utspelar sig i ett nutida London. I ett nedgånget hyreshus bor sex personer som alla har hemligheter och därför tvingas leva på samhällets utkant. Dessa udda individer hjälps åt så gott de kan, men vad de inte vet är att en av dem är en kallblodig mördare.

12 kommentarer:

  1. tack för tips, tre böcker jag inte läst.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Prisoner of night and fog är den som jag är mest nyfiken på.

    SvaraRadera
  3. Granne med döden är den enda jag har läst i din trio. De andra två verkar intressanta.

    SvaraRadera
  4. Granne med döden har jag läst :).

    SvaraRadera
  5. Låter som en bra trio! Marwood har jag sett, men de andra två var nya.

    SvaraRadera
  6. Blankmans bok är den enda jag inte läst och den blir jag nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Blankmans bok verkar ju intressant. Hade Hitler en brorsdotter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han hade en systerdotter, men det är inte henne boken handlar om (fast hon är med på ett hörn hon också). Flickan i boken är egentligen inte släkt med Hitler, utan kallar honom "farbror" för att han var nära vän med henns pappa och tog hand om familjen efter att pappan dog.

      Radera
  8. de två första är okända för mig, men Marwood har jag läst

    SvaraRadera
  9. Inte läst någon av dem, men de låter spännande alla tre.

    SvaraRadera
  10. Tycker också att alla tre låter spännande. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  11. Granne med döden är den enda jag känner till, dock inte läst. Tack för tips!

    SvaraRadera