måndag 25 november 2019

Katharinakoden av Jørn Lier Horst

40805505Titel
Katharinakoden av Jørn Lier Horst (William Wisting #12 / William Wisting - Cold Cases #1)

Var fick jag tag på den?
Akademibokhandeln

Vad handlar boken om?
Detta är den tolfte boken om poliskommissarie William Wisting, men samtidigt den första boken i en ny spinoff-serie där Wisting tar sig an gamla olösta fall.

För tjugofyra år sedan försvann Katharina Haugen spårlöst och lämnade bara efter sig några få ledtrådar, bland annat en lapp med en mystisk kod som ingen någonsin lyckats lösa. På årsdagen av Katharinas försvinnande brukar Wisting ta sig en ny titt på fallet, och sedan åker han och hälsar på Katharinas man, Martin. Genom åren har en sorts vänskap utvecklats mellan de två. Men på den tjugofjärde årsdagen finns ingen hemma när Wisting kommer dit; Martin verkar också ha försvunnit.

Vad tyckte jag?     
I början av året läste jag en annan bok i William Wisting-serien, Grottmannen, och det var en av de bästa böckerna jag läst i år. Katharinakoden var också riktigt bra, men inte riktigt lika vass i mitt tycke (men min mamma har också läst dessa två böcker och hon tyckte att Katharinakoden var bäst, så det är nog en smakfråga).

Jag tycker väldigt mycket om William Wisting och den andra huvudpersonen, hans dotter Line som är reporter. Jag läser väldigt många deckare och ser på väldigt många kriminalserier, och min mest hatade stereotyp är den där (oftast manlige) polisen eller utredaren som har problem i sitt privatliv och tycker att han kan göra lite som han vill på jobbet eftersom han är smart och vet bättre än alla andra. Så är inte Wisting; han är visserligen änkling och sörjer sin fru, men han är väldigt noga med att följa reglerna och att sköta sitt jobb korrekt. Han skulle t.ex. aldrig berätta saker för sin dotter om sitt jobb som hon inte borde veta om.

Bara det är nog för att jag ska vilja läsa fler Wisting-böcker, men de har faktiskt också en väldigt spännande handling. Det kommer definitivt bli fler!

Läst: Juli 2019

Betyg: 4/5

1 kommentar: