onsdag 8 januari 2020

Det innersta rummet av Jørn Lier Horst

46197206Titel
Det innersta rummet av Jørn Lier Horst (William Wisting #13 / William Wisting - Cold Cases #2)

Var fick jag tag på den?
Adlibris

Vad handlar boken om?
Norges före detta utrikesminister Bernhard Clausen avlider plötsligt av naturliga orsaker. Efter Clausens död besöker en partikamrat hans stuga för att se så att allt är stängt och låst ordentligt, och hittar då i ett låst sovrum flera kartonger med pengar - 80 miljoner kronor i olika valutor som Clausen rimligtvis inte borde ha haft.

William Wisting blir kallad till riksåklagarens kontor och ombedd att under största diskretion utreda var pengarna kommit ifrån och vad Clausen eventuellt skulle ha dem till. Eftersom det är ett mycket känsligt ärende sätter Wisting ihop en liten utredningsgrupp bestående av endast sig själv, en kriminaltekniker och dottern Line, som är journalist och därför kan fråga ut folk under förevändningen att hon ska skriva om Clausens liv, och de placerar sitt högkvarter i Wistings egen gillestuga.

Vad tyckte jag?
Jag var lite skeptisk till den här boken när jag först läste beskrivningen. Politiker? Pengar? Gäsp. Men jag har ju läst två andra böcker i serien om William Wisting (Grottmannen och Katharinakoden) och gillade båda, så jag gav den en chans ändå. Och det var ju bra, för det är faktiskt mycket spännande.

Det är ett väldigt invecklat fall denna gång, med många aktörer och olika små pusselbitar som vartefter byggs ihop till en helhet. Horst bygger verkligen upp historien bra, och jag är med på noterna hela vägen. Berättelsen har ingen stor twist eller så, men man får ändå undra ända till slutet hur allt egentligen hänger ihop.

Som vanligt gillar jag både William och Line Wisting. Det händer inte jättemycket i deras privatliv i boken, utan fokus ligger på det aktuella fallet, men jag tycker verkligen om deras personligheter. Vi får även återbekanta oss med Adrian Stiller, som vi först lärde känna i Katharinakoden. Han håller sig mer i bakgrunden i den här boken men jag gillar honom faktiskt bättre den här gången, och jag vet inte riktigt vad det säger om hans personlighet.

Nu när jag har läst tre böcker i serien och tyckt om alla kan jag nog dra slutsatsen att jag kan lita på Horsts förmåga att fånga mitt intresse även framöver, och jag kommer definitivt att fortsätta följa serien.

Läst: Januari 2020

Betyg: 4/5

Kaosutmaning 2020: Läs en bok som har ett vitt omslag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar