måndag 19 oktober 2015

Dead Inside - Do Not Enter: Notes from the Zombie Apocalypse

Språk: Engelska
Förlag: Chronicle Books
Sidor: 160

Dead Inside är en originell bok, som inte tar mer än en timme att läsa igenom och ändå lyckas få en att känna sig illa till mods innan en är färdig. Fantastiskt. 

Storyn är rätt enkel: Ett zombievirus har spritt sig över världen och fört med sig död och förödelse. Det har vi sett tusen gånger förr. Det som gör den här boken speciell är att hela historien berättas för oss genom handskrivna lappar. Längst fram i boken finns en tidslinje över virusets framfart, men förutom det finns egentligen ingen handling som sådan, utan alltihop är bara lappar som en massa olika människor använt för att kommunicera saker före och under apokalypsen, och som någon sedan samlat ihop. Det är lite som ovanligt makaber scrapbooking.  

Jag blev alldeles tagen av den här boken. Hade inte riktigt väntat mig det. Den är fantastiskt bra, och lyckas säga en massa fast den egentligen inte har någon handling. En del av lapparna är lite sådär mörkt humoristiska, en del bara fruktansvärt tragiska. Vissa fastnar jag för lite extra.

Egentligen den enda anledningen till att den här boken inte är en fullpoängare för mig, är att de varit så angelägna om att det ska se ut som att lapparna är på riktigt med olika handstilar och allt sådant, att jag på ett par ställen faktiskt inte ser vad det står. Det känns liksom lite viktigt i sammanhanget, därför drar det ner betyget.

Betyg: 4,5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar