torsdag 1 juli 2021

Helgfrågan v. 26

I veckans helgfråga undrar Mia vad vi planerar att läsa under semestern.

Eftersom jag jobbar som lärare har jag längre ledighet än de flesta (men vi har faktiskt samma antal semesterdagar som alla andra! Många vet inte det, men så är det. Resten av sommarlovet utgörs av ersättning för redan inarbetad övertid.). Därför har jag redan varit ledig i två veckor, och har hunnit läsa en hel del. 

För det mesta läser jag främst böcker från den engelskspråkiga världen, men just nu har jag snöat in ordentligt på nordiska deckare. För ett litet tag sedan läste jag Skuggan bakom dig av Anna Jansson, och förra veckan läste jag både Cold Case: Väg 9 av Tina Frennstedt och Syndaren ska vakna av Linda Ståhl direkt efter varandra. Just nu håller jag på med Nollpunkt av Jørn Lier Horst och Thomas Enger.

Jag väntar med spänning på den tredje boken i Cold Case-serien; den heter Skärseld och släpps nästa vecka. Det finns även fler böcker i Horsts och Engers serie som jag kan ge mig på sedan. Nyligen släpptes Genombrottet: så löste släktforskaren dubbelmordet i Linköping av Anna Bodin och Peter Sjölund, och den vill jag också väldigt gärna läsa. Nästa bok i Janssons serie släpps tyvärr inte förrän i mitten av augusti och då har jag börjat jobba igen, men jag ska förstås läsa den också. Och så har jag förbeställt nästa bok i Horsts serie om William Wisting, Ärende 1569 som kommer i september.

--

I bonusfrågan vill Mia veta om det blir semester hemma eller om vi planerar att åka bort.

Jag ska nog främst vara hemma i sommar; det känns fortfarande tryggast så trots att jag är vaccinerad. Och det finns ju faktiskt också mycket att upptäcka här i närområdet! Förra sommaren åkte vi runt och tittade på en massa olika saker inom bekvämt avstånd från stan och vi hann med långt ifrån allt, så vi har nog att göra denna sommaren också.

En kortare resa blir det dock om några veckor, då vi har tänkt åka en sväng till Uppland och hälsa på släkten, och det ser jag fram emot!

6 kommentarer:

  1. Det är inte så dumt att turista i näromgivningen, en kan upptäcka många intressanta saker.

    SvaraRadera
  2. Det finns ofta mer att se i närområdet än man tror.

    SvaraRadera
  3. du har verkligen rivstartat! Anna Jansson läste jag mycket förr i tiden. har också läst någon William Wisting - roman. det blir lite utflykter i närområdet för oss också men det kan vara alldeles tillräckligt. vill inte åka utomlands när det är sommar i Sverige

    SvaraRadera
  4. Du verkar få en sommar fylld av spänning! Njut!

    SvaraRadera
  5. Nordiska deckare brukar vara riktigt okej att läsa.

    SvaraRadera
  6. Det ser ut som många spännande böcker.

    SvaraRadera