tisdag 4 oktober 2022

Tisdagstrio v. 40

Temat för veckans Tisdagstrio är "Negation i titeln", alltså ord som nej, inte och icke. Jag har valt att tipsa om böcker som jag äger men inte (hehe) har läst än. Av ett sammanträffande handlar alla böckerna om personer som försvunnit på olika sätt.

Det är jobbigare än man kan tro, att vara The King of Rock and Roll. Så 1977 fejkade Elvis sin egen död och försvann, och har sedan dess levt ett diskret liv under namnet Aaron King. För att dryga ut kassan (han kunde ju tyvärr inte ta med sig sin förmögenhet i "döden") arbetar han som privatdetektiv, och anlitas att utreda ett mystiskt fall med en person som försvunnit.

Monday's Not Coming av Tiffany D. Jackson
Claudia undrar var hennes allra bästa kompis Monday har tagit vägen. Hon dyker inte upp första dagen i skolan efter sommarlovet, och inte andra dagen eller för den delen andra veckan heller. Hon finns helt enkelt ingenstans. Det konstiga är att ingen annan än Claudia verkar bry sig om att Monday är borta, inte ens Mondays egen familj. Hur kan en tonåring bara försvinna, utan att någon lägger märke till det?

No Time for Goodbye av Linwood Barclay
När Cynthia var 14 år gammal försvann hela hennes familj. En morgon när hon vaknade var allihopa bara borta; hennes mamma, pappa och bror, puts väck. Vad som hände med dem har hon aldrig fått veta. 25 år senare är Cynthia lyckligt gift och har en dotter. Men märkliga saker händer: en främmande bil i bostadsområdet, telefonsamtal som inte går att spåra och skrämmande presenter.

9 kommentarer:

  1. No Tme for Goodbye blir jag nyfiken på! Den låter riktigt bra

    SvaraRadera
  2. Elvis boken blir man nyfiken på..

    SvaraRadera
  3. Monday's Not Coming är så bra! De andra två vill jag läsa.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen. Blev nyfiken.

    SvaraRadera
  5. Elvisboken verkar knasig, men de båda andra låter spännande.

    SvaraRadera
  6. Barclays bok har jag läst och jag tror det var den första av hans böcker som jag läste. Det har blivit några till efter det.

    SvaraRadera
  7. Försvinnanden verkar vara ett tema i dina tre böcker idag och det är ju något som både kan fascinera och skrämma. Alla är okända för mig.

    SvaraRadera
  8. Elvis Has Not Left the Building verkar vara en kul idé till en bok!

    SvaraRadera