torsdag 31 mars 2016

Veckans bokbloggsfråga: Kvinnliga författare

Veckans bokbloggsfråga lyder:
Denna vecka undrar jag därför om du tänker på författarens kön när du väljer böcker? Läser du flest böcker av kvinnliga författare eller av manliga författare? Tycker du att kvinnliga författare bör uppmärksammas mer än de manliga? Och till sist – vilken/vilka kvinnliga författare är just din favorit? 

Jag lägger ingen medveten vikt vid författarens kön när jag väljer bok, men när jag började fundera på det blev jag förstås nyfiken. Nu har jag räknat på det och har kommit fram till att jag läser betydligt fler böcker av kvinnor. Jag har bara tittat på de böcker jag för närvarande äger, och har räknat med både lästa och olästa böcker:

Kvinnor: 60 %
Män: 38 %
Flera författare, olika kön: 1,5 %
Ingen författare: 0,5 %

Jag kan inte säga att jag är chockad, men jag trodde nog inte att det skulle skilja fullt så mycket. Det är som sagt inget medvetet val att läsa fler böcker av kvinnliga författare, så jag får nog fundera lite på hur det kommer sig att det ser ut som det gör. 

Jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma kvinnliga författare, inte för att jag tycker att vi ska premiera en kön över ett annat, utan med tanke på det samhälle vi lever i och hur situationen ser ut och har sett ut för kvinnliga författare genom tiderna. 

En av mina favoritförfattare inom deckargenren är Val McDermid. Hon skriver riktigt bra, och så tycker jag att hon verkar vara en jäkligt skön person. 

Här diskuterar hon (bland annat) kvinnligt författarskap och har en del intressanta synpunkter:


1 kommentar:

  1. Jag bryr mig inte heller om vilket kön författaren har, för mig så är det inte viktigt :)

    SvaraRadera