söndag 28 juni 2020

En smakebit på søndag - Stay Gold

Den här veckan är det bloggen Betraktninger som håller i En smakebit på søndag. Poängen är att man ska bjuda på ett utdrag ur den bok man läser för tillfället.

Just nu läser jag Stay Gold, som är Tobly McSmiths debutbok. Boken handlar om Pony och Georgia, som båda går sista året i high school. Pony är ny på skolan och har bestämt sig för att bara ligga lågt och vara en helt vanlig kille; till skillnad från hans gamla skola är det ingen här som vet att han är trans och så vill han att det ska förbli. Georgia tänker också ligga lågt; efter ett jobbigt och pinsamt uppbrott från sin före detta pojkvän har hon bestämt sig för att inte dejta under det här sista året. Men redan första skoldagen upptäcker Pony och Georgia varandra, och det komplicerar saker och ting.
Amazon.com: Stay Gold (9780062943170): McSmith, Tobly: Books

"Pony, keep you head up, OK?"
    "OK," I say.
    "Love you, Bro."
    Bro.
    It's the little things, like my sister calling me Bro. The guy who almost knocked me down saying "Sorry, man." Sure, he almost ended me, but all I'm thinking about is how he said man. Another favorite: "Right this way, sir."
    Forget whiskers on kittens; correct pronouns are a few of my favorite things. It's like hearing your name pronounced wrong all your life and then all of a sudden, people say it correctly. It's shocking and exhilarating. It's one small victory stacked on another.

11 kommentarer:

  1. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Okänd bok för mig. Jag får lite flashbacks till 70-talet av omslaget 🙂

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten, känner ej till boken.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Blev nyfiken på boken!

    SvaraRadera
  5. Jeg kan tenke meg det har stor betydning. Jeg kjenner en jente som nå er en gutt og det med navn og tiltale er viktig.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Det kan nog bli intressanta förvecklingar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Roliga annorlunda tankebanor kring ord och respekt. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Okänd bok för mig. Kan nog vara intressant att läsa. Får liksom Monika lite vibbar av en annan tid när jag ser omslaget. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Ny bok för mig, tack för smakbit!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa!

    SvaraRadera