måndag 27 september 2021

Ärende 1569 av Jørn Lier Horst

Titel
Ärende 1569 av Jørn Lier Horst

Var fick jag tag på boken?
Förbokade på Bokus. Och det var ju onödigt, för mitt exemplar dök inte upp förrän över en vecka efter att boken släppts. Det hade varit bättre att bara gå och köpa den så fort den dök upp i butikerna.

Vad handlar den om?
William Wisting har semester och följer via media sökandet efter Agnete Roll, en kvinna från trakten som försvunnit på väg hem efter en utekväll. 

Samtidigt får han ett anonymt meddelande i sin brevlåda, ett ärendenummer som leder honom till Tone Vaterland-fallet. Tone var 17 år då hon en kväll i juli 1999 mördades på väg hem från sitt sommarjobb. Fallet är sedan länge uppklarat och förövaren har avtjänat sitt straff, men nu vill någon uppenbarligen att Wisting ska ta sig en ny titt på fallet.

Vad tyckte jag?
Det känns som att jag har väntat i evigheter på nästa bok i William Wisting-serien. Så är det förstås inte, men den förra boken i serien var så himla bra och beskrivningen av denna fick mig att vilja läsa den så fort som möjligt, så jag har verkligen sett fram emot att den ska komma på svenska.

Tyvärr blev jag lite besviken. Det är absolut inte en dålig bok på något sätt, men den levde inte riktigt upp till det som jag har kommit att förvänta mig av den här serien. Jag tyckte att det började lite väl segt, och även om det kom igång lite mer i andra halvan av boken så blev det aldrig riktigt något driv i berättelsen. Det var ett intressant och spännande fall, men jag tycker kanske att det hade kunnat läggas upp på ett bättre sätt. Jag saknade även Wistings dotter Line; i tidigare böcker har hon alltid spelat en central roll i handlingen, men nu var hon nästan inte med alls och det kändes lite märkligt.

Jag får även känslan av att Horst börjar tröttna lite på William Wisting. I den här boken är det ett himla tjat om att Wisting börjar bli gammal; han sover dåligt, han har diverse olika krämpor (bl.a. en urinvägsinfektion som får alldeles för stort utrymme i historien), han glömmer saker, och han funderar över kommande fall som hans yngre kollegor kommer få jobba med när han är borta. Och jag blir liksom lite irriterad, för himla gammal är han ju inte! Det känns mest som ett uttryck för att Horst känner sig färdig med honom. Det är ju också ett helt år sedan den här boken släpptes på norska och än så länge finns inga indikationer på att det ska komma någon ny bok i serien, så jag undrar om Horst kanske fortsättningsvis tänker fokusera på Blix & Ramm-serien som han skriver tillsammans med Thomas Enger. Det vore i så fall synd tycker jag, för jag gillar inte alls den serien lika mycket som den här.

Sammantaget tycker jag att Ärende 1569 är en helt okej deckare, men inte lika bra som Wisting-böckerna brukar vara. Om detta nu visar sig bli den sista boken känns det som ett trist avslut på en annars så bra serie.
 
Läst: September 2021

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar