torsdag 31 december 2015

31 december - Litterära nyårslöften

Dag 31 i Bokhoras julutmaning:
Litterära nyårslöften?

Så var vi slutligen här: sista dagen år 2015. På det hela taget tycker jag att det har varit ett bra år. Jag har naturligtvis förhoppningar om att 2016 ska bli ännu bättre, men inte för att 2015 har varit dåligt utan bara sådär i allmänhet.

Detta är även julutmaningens sista dag. Jag gillar utmaningar (håller ju även på med A-Ö taggen som dock har fått avvakta lite under december), men såhär med facit i hand är nog utmaningar där en förväntas göra något varje dag inte riktigt min grej. Jag vet förresten egentligen inte varför jag trodde att det skulle vara det, med tanke på att jag har svårt för saker som känns som ett tvång. Att känna att jag måste göra någonting förtar liksom det roliga för mig, plus att jag inte kommit mig för att skriva nästan någonting annat på bloggen under december eftersom bloggtiden mest gått åt till utmaningen. Så det har varit roligt på ett sätt, men det blir nog ingen mer sådan här varje-dag-utmaning för mig.

Men strunt i det nu; dags att svara på den sista frågan. Jag brukar oftast inte ha några nyårslöften, men ett bokrelaterat nyårslöfte som kanske till och med kan tänkas bli uppfyllt, är att under 2016 inte köpa fler böcker än jag läser. 

Mina olästa böcker är inte alls så många som en del andras (171 böcker just för tillfället), men under ett par år nu har jag köpt kanske tre gånger så många böcker som jag har läst. Det håller liksom inte i längden, så jag måste försöka dra ner lite, och då känns rimligt att tillåta mig själv att köpa en ny bok för varje bok som jag läser så att de olästa böckerna åtminstone inte blir fler.

Nu önskar jag er alla ett riktigt gott nytt år, så ses vi 2016!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar