tisdag 15 december 2015

Julutmaning - 12-15 december

Jag har fallit lite efter med julutmaningen, vilket beror på att jag har ägnat hela helgen åt betygsättning (på 109 elever, vilket egentligen inte är så fasligt många, men det tar ändå sin lilla tid), men det blev jag färdig med igår. Tänker därför att jag nu ska liksom ta igen det som jag missat. 


12 december
Bok på en öde ö.
Här väljer jag It av Stephen King. Jag har visserligen inte läst den än, fast jag har den på både svenska och engelska, men jag tänker att jag åtminstone kommer att ha något att göra ett tag. Den är ju helt sjukt lång!





13 december
Påbörjad många gånger, man aldrig utläst.
Jag kan faktiskt inte komma på någon bok som jag har försökt läsa många gånger. Jag tror att jag för det mesta antingen läser ut en bok direkt, möjligen med något uppehåll, eller så ger jag upp. Därför blir det ytterligare en Stephen King, nämligen Under Kupolen. Den började jag läsa för snart två år sedan, och har fortfarande inte läst ut. Jag tyckte inte att handlingen var så värst intressant och så hade jag svårt att hålla isär alla karaktärer. Men det känns så himla surt att ge upp en bok när jag läst hela 400 sidor, så bokmärket får sitta kvar ett tag till.



14 december
Julklappstips 3.
Mitt tredje julklappstips blir den illustrerade nyutgåvan av Harry Potter och de vises sten, mest för att jag själv skulle vilja få den i julklapp.





15 december
Bokpoddstips.
Jag följer faktiskt inga bokpoddar, därför tipsar jag om en annan podd istället. Stuff You Should Know är en jättebra amerikansk podd som (vilket titeln antyder) handlar om saker som kan vara bra eller roliga att veta. Josh och Chuck presenterar olika ämnen i varje avsnitt och ger en ganska grundlig presentation av ämnet, men på ett sätt som är mycket lätt att ta till sig. Mumifiering, diplomatisk immunitet, Jack the Ripper, Barbiedockor, ost, spioner, naturligt urval, och mordet på John F. Kennedy är bara några exempel på ämnen som behandlats.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar