söndag 20 december 2015

Making a Murderer

Jag och mamma har precis marathontittat på Netflix nya dokumentärserie Making a Murderer som släpptes i fredags.

Det handlar om Steven Avery från Wisconsin, som 1985 blev oskyldigt dömd för sexuellt ofredande och mordförsök. Han tillbringade 18 år i fängelse, innan ett DNA-test slutligen friade honom år 2003. Två år senare blev han dock återigen arresterad, denna gång misstänkt för mord på en ung kvinna. Dokumentären skildrar tiden före 1985, hans liv efter frigivningen, samt alla turer kring den andra rättegången. 

Jag tycker att serien är något lång - tio 60-minutersavsnitt - men den är verkligen sevärd och jag tycker att alla som kan bör se den. Den skildrar skickligt vilket klassamhälle vi fortfarande lever i och hur orättvist rättssystemet kan vara, och jag kan helt ärligt inte minnas att jag sett någon serie som gjort mig så fruktansvärt jävla förbannad förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar