torsdag 9 januari 2020

Close to the Bone av Kendra Elliot

40657699Titel
Close to the Bone av Kendra Elliot (Widow's Island #1)

Var fick jag tag på den?
E-bok från Amazon

Vad handlar boken om?
Close to the Bone är den första delen i en serie kortromaner som utspelar sig på och omkring den lilla ön Widow's Island i Washington.

FBI-agenten Cate Wilde har återvänt till sitt barndomshem på Widow's Island för att återhämta sig från en arbetsskada. När skelettet efter en ung flicka hittas på närliggande Ruby's Island ombeds hon att hjälpa till med utredningen, och tillsammans med den nyinflyttade läkaren Henry Powers och väninnan Tessa Black, som nu är polis på ön, försöker Cate ta reda på vem den unga flickan var. Kan det vara så att Cates och Tessas barndomsväninna Samantha, som försvann spårlöst för många år sedan, äntligen har återfunnits?

Vad tyckte jag?
Det är möjligt att jag bara har för lite erfarenhet av kortromaner som fenomen, men jag fattar inte riktigt grejen.

På det hela taget tycker jag att Close to the Bone bjöd på en spännande historia; jag blev genast intresserad av fallet som Cate försöker lösa, öns karga miljö beskrevs mycket väl, och jag kände att jag gärna ville lära känna huvudpersonerna. Men den är ju så himla kort! På 94 sidor hinner inte mycket hända, och det gjorde att både fallet och huvudpersonerna fick mycket lite utrymme att utvecklas. Cate hann knappt börja utreda fallet förrän lösningen kom, och den kändes hafsig och förklarades inte särskilt väl. Som läsare hann jag knappast lära känna någon annan person än Cate, och relationerna mellan de olika karaktärerna kändes också dåligt underbyggda. Allt kändes liksom väldigt ytligt bara, och jag tänker att den här berättelsen nog hade behövt vara en normallång bok för att riktigt kunna uppfylla sin potential.

Serien består som sagt bara av kortromaner, fyra stycken hittills med två till planerade för 2020, och jag har faktiskt inte bestämt än om jag vill fortsätta med serien. Jag kan se sådan potential för serien, men samtidigt var det lite väl många saker som störde mig i den här första delen.

Läst: Januari 2020

Betyg: 2,5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar