måndag 16 mars 2020

Tänk snabbt! v. 12

Tänk vad världen kan förändras framför ögonen på en! Som bekant jobbar jag inom skolan och vi har öppet som vanligt, men med nya direktiv om när man bör stanna hemma från jobbet. Dessutom har jag ett medfött hjärtfel och bör alltså vara extra försiktig, varför jag nu sitter hemma med ont i halsen och huvudvärk. Det känns helt vansinnigt att stanna hemma bara för det, men det är visst den värld vi lever i just nu.

Som vanligt på måndagar kommer här fem snabba frågor från Enligt O:

Baksidestexter eller inte?
Jag vill gärna ha ett hum om vad boken handlar om innan jag bestämmer mig för att läsa den. Ibland är ju baksidestexten väldigt dålig eller i princip obefintlig, men på Goodreads finns för det mesta en hyfsad beskrivning.

Yta eller innehåll?
Jag har en väldig svaghet för vackra böcker, och när jag går och kikar i en bokhandel är det ju främst omslaget och titeln som får mig att plocka upp en bok. Men nog är det innehållet som får bestämma i slutändan, och jag har läst väldigt många bra böcker med otroligt fula omslag.

Storytel, BookBeat eller Nextory?
Jag är något av en periodare vad gäller ljudböcker, och jag är glad att det är så lätt att säga upp och återaktivera abonnemangen på ljudbokstjänsterna. Från början hade jag Storytel i flera omgångar, innan jag bestämde mig för att även prova på Nextory. Jag tycker nog att tjänsterna är hyfsat likvärdiga, men jag lyssnar bara på ljudböcker på engelska och nog skiljer sig utbudet åt litegrann i alla fall.

Blåsippor eller vitsippor?
Båda är vackra, och jag blir glad när jag ser dem. När jag var liten hade vi mängder av blåsippor bakom mitt hus (men inga vitsippor, märkligt nog) och det tog lång tid innan jag förstod att de var fridlysta.

Annika Norlins eller Gina Dirawis nya bok?
Jag hade inte ens koll på att någon av dessa släppt böcker, så det blir svårt att välja!

4 kommentarer:

  1. Det är nog klokt att stanna hemma om du har hjärtfel och samtidigt dragit på dig nåt. Tveka inte att ringa 112 om du blir dålig på riktigt!

    Annika Norlin har jag inte ens hört talas om. Gina Dirawi var med på Skavlan, och där talades det om hennes bok. Men jag väntar nog och ser vad andra tycker om boken.

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du mår bättre snart! Och hoppas också att du har ro att läsa. Gillar ju Annika Norlins musik väldigt mycket, men har svårt för novellformen.

    SvaraRadera
  3. Omslaget gör ju att man lägger märke till boken men det är innehållet som avgör om man ska köpa eller inte köpa. Så är det för mig också.

    SvaraRadera
  4. Jag har också Nextory, inte testat de andra två. Än. Visst är det en märklig tid. Hoppas att du mår bättre snart.

    SvaraRadera