fredag 27 augusti 2021

Fem en fredag v. 34

Den här veckan känns det riktigt skönt att snart få ta helg. Det här var den första hela skolveckan för oss, och jösses vad intensivt (men roligt!) det har varit. Jag undervisar alla sjuor på vår skola, så jag har ägnat veckan åt att lära känna dem och försöka lära mig alla namn (de är 91 stycken). Vi har även haft en del andra aktiviteter, så där som man ofta har i början av terminen. Roligt, men nu är jag helt slut och ser fram emot att få ta det lugnt i ett par dagar.

Veckans tema för Fem en fredag är Skifte.

När senast gjorde du något drastiskt med ditt yttre?
Jag gör sällan det, så det måste nog ha varit i våras när jag klippte mig kortare än jag brukar. 

Har du bytt till varmare garderob än?
Nja, halvt om halvt. Typ i samma sekund som jag började jobba för två veckor sedan slog vädret om här uppe, och sedan dess har det varit betydligt kyligare och regnigare än tidigare under sommaren. Så jag har bytt sandalerna mot sneakers, och klänning med bara ben mot byxor, men jag har knappast behövt plocka fram höstjackan än.

När ändras säsongen till höst?
När löven börjar gulna tycker jag det känns som höst "på riktigt". Temperaturen spelar förstås också roll, men det känns så deppigt om jag ska behöva tänka att det har varit höst här sedan i mitten av augusti bara för att det har varit lite kallt.

Vad ser du fram emot med en ny säsong?
Jag har en hel låda med ljus som jag ser fram emot att plocka fram nu när det börjar bli mörkt på kvällarna, och jag har köpt nya gardiner till vardagsrummet som jag tror kommer passa bra att ha uppe i höst och vinter. Och så älskar jag de där septembermornarna, när man kommer ut och luften känns alldeles krispig.

Vad är något du nyligen ändrat åsikt om?
Det beror nog lite på vad man menar med nyligen, men jag har alltid hatat bubbelvatten oavsett om det är smaksatt eller inte. Men så för något år sedan upptäckte jag av en slump BonAquas smaksatta bubbelvatten, och det tycker jag jättemycket om. Jag tycker fortfarande väldigt illa alla andra sorter, men det är ju bra att det finns en sort jag gillar i alla fall, speciellt eftersom jag inte kan drick läsk utan att få huvudvärk numera.

8 kommentarer:

  1. Tända ljus i mörkret är mysigt.

    SvaraRadera
  2. Ja det blir litt høst når løvet blir gult og rimet ligger på morgenen. Ha en god helg!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att mina skiften inte skett så drastiskt så det är svårt att komma på något.
    Vet bara att jag saknar sommaren nu, höstvindarna med regn drar in över landet.

    SvaraRadera
  4. jag klippte mig nyligen efter att inte ha varit hos frissan på sex månader. klara kyliga septembermorgnar gillar jag också

    SvaraRadera
  5. Det är tur att det finns ljus som lyser upp tillvaron!

    SvaraRadera
  6. Lära sig namnet på 91 ungdomar, jisses! Det tog mig tjugo år att lära mig namnen (de flesta) som bodde i byn...o de var totalt 500...men släktförhållandena, dem fick jag strunta i, alla är släkt med alla, haha
    Levande ljus, det ska jag också ha nu då jag inte har katter i huset längre...

    SvaraRadera
  7. Gah, här är det tjocktröja och jacka som gäller. Och jeans. Och regntäta pjuck. (Ändå tycker jag inte att jag bor SÅ långt norr ut). Och surtant har vidareutvecklats till supersurtant :(

    SvaraRadera
  8. Levandu ljus-säsongen är välkommen, även om regn och kyla inte är det! Och jag älskar bubbelvatten ... året om ...

    SvaraRadera