fredag 15 oktober 2021

Fem en fredag v. 41

Glad fredag! Förra veckan var ju helt vansinnigt stressig, men lyckligtvis har denna varit mycket, mycket bättre. Och nu är det bara två veckor kvar till höstlovet! Vi jobbar måndagen på höstlovet, men är lediga resten av veckan, så det ska bli riktigt skönt. De lediga dagarna behövs verkligen, även om de inte är så många.

Veckans tema för Fem en fredag är Planering.

Vad står på agendan idag?
Jag har två lektioner på förmiddagen, och sedan har vi konferenstid på eftermiddagen. Just den här veckan har vi ämneslag på konferenstiden, så jag och min ämneskollega (vi är bara två stycken som undervisar i engelska på skolan) ska sätta oss och planera lite för de muntliga nationella proven som ligger i november.

Efter jobbet ska jag handla inför helgen, och ikväll blir det Idol. Vad tycker ni som tittar om det nya röstningssystemet, förresten? Jag tycker det är helt värdelöst, det förstör liksom hela grejen tycker jag.

Vad har du fått boka om i veckan?
Vi hade tänkt åka söderut och hälsa på min bror och några andra släktingar på höstlovet, men vi kom på att det blir för stor ansträngning för så få dagar, så vi väntar med det och åker ner över jul istället.

Vad vill du stryka i helgen?
Ingenting, faktiskt. Vi är hembjudna på middag hos några bekanta imorgon, och det ser jag fram emot. I övrigt har jag inte särskilt mycket planerat, och det ser jag också fram emot, haha!

Vad har du på planeringsstadiet?
Min Halloween-utklädnad. Vad det är tänker jag inte berätta, det är hemligt än så länge!

Hur planerad är du vanligtvis?
På jobbet är jag superplanerad, för annars skulle absolut ingenting fungera. Jag har en digital kalender, ett excel-ark för planering OCH en jättestor papperskalender för lektionsplanering och annan dokumentation. 

På fritiden är jag lite mer avslappnad, men visst planerar jag en del saker hemma också. Städningen planerar jag supernoga, för annars blir det inte av.

11 kommentarer:

  1. Halloweenkläder låter kul! Ska du ha dem i skolan? Jag ser nog tillräckligt spöklik ut som det är, så jag tror inte jag tarvar någon förklädnad. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. skönt med ganska oplanerad helg. jag har två kalendrar. en ganska stor på väggen så att maken kan se vad som händer och en i handväskan. väldigt kul när uppgifterna stämmer överens

    SvaraRadera
  3. Planera är nödvändigt när man jobbar. Rätt skönt att slippa.

    SvaraRadera
  4. Så där välplanerad var jag också när jag jobbade, och det är SÅÅÅÅ skönt att slippa det nu. Att det funkar ändå! Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Du lägger väl upp en bild på dig iförd halloweenklädseln när det blir dags?

    SvaraRadera
  6. Jag är också lärare och håller med dig, utan planering hade allt fallit. Sen ser jag också fram emot höstlovet, känns som det gått typ ett helt läsår sen skolan satt igång i augusti.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Planera behövs när en jobbar, annars faller allt. Vill ha lite struktur privat men det är som natt och dag mot jobbets planerande, som tur är. ;)

    SvaraRadera
  8. Halloween kostym låter spännande hoppas att du visar upp den här sen :) Ha en fin helg

    SvaraRadera
  9. Hej, angående Idol så tyckte jag först som du, värdelöst. Men, sen har jag funderat över varför man ändrat det och förstått att väldigt få tittar på programmet linjärt, alltså direkt på sändningen klockan åtta på fredag. Däremot är det väldigt många som kollar vid senare tillfälle under veckan och tanken är förstås att även engagera dem till att rösta. Så för mig är det okej även om det känns lite ovant. Planera städningen måste jag också börja göra, jag är en slarver som inte ens ser skiten, haha
    Trevlig helg

    SvaraRadera