fredag 29 oktober 2021

Fem en fredag v. 43

Jag har sällan längtat så mycket till fredag som den här veckan. Äntligen är det höstlov, och jag behöver verkligen den här ledigheten. Vi jobbar visserligen på måndag, men det är ju inga elever på skolan så det blir inte riktigt samma sak. Jag får dessutom gå hem redan vid lunch idag eftersom vi har halvdag, och det känns superskönt.

Idag har vi Halloween på skolan, och jag satsade på Disneys Ursula. Det syns lite dåligt på bilden, men ja, jag har alltså målat hela mitt ansikte lila.


Veckans tema för Fem en fredag är Ord. Eftersom jag är engelsklärare blev det några ord på engelska också.

Vad har du för favoritord?
Jag älskar språk och ord överlag, men jag kan faktiskt inte komma på ett favoritord just nu! Men jag har ett tillägg installerat på min jobbdator som gör att varje gång jag öppnar en ny flik så får jag upp ett ovanligt engelskt ord med dess definition och en exempelmening. Häromdagen fick jag upp ordet "forlorn" som jag tycker låter vackert fast innebörden är sorglig.

Vilket ord kan du inte säga?
Jag har försökt lära mig säga "deoxiribonukleinsyra" (alltså DNA) bara för att jag tycker det är roligt att kunna, men det är svårt!

Vilket ord har du alltid svårt att stava?
Jag är överlag bra på stavning, men jag måste alltid tänka efter lite extra när jag ska skriva "harassment". Ska det vara ett R eller två, liksom? (Det ska vara ett.)

Med vilka fyra ord skulle du beskriva veckan?
Lång, trött, förväntan, kallt. 

Finns det tillfällen som du ordbajsar?
Inte så ofta numera, men när jag pluggade ordbajsade jag nog på nästan varenda uppgift. 
Förutom examensarbetet; där hade jag istället svårt att inte skriva för mycket. Jag lusläste hela arbetet flera gånger och tog bort vartenda ord som inte var absolut nödvändigt, och ändå blev det nästan för långt.

11 kommentarer:

  1. Forlorn var ett nytt ord för mig. Det är roligt att lära sig nya ord.

    SvaraRadera
  2. intressant att lära sig nya ord, kollar upp om jag inte förstår

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående två talare, intressant med nya ord!

    SvaraRadera
  4. Jeg har en tendens til å skrive som jeg snakker, da er det ikke alltid ting blir som jeg har tenkt med autokorrektur som slår inn til tider.

    SvaraRadera
  5. Jag tror jag håller mig till DNA, 😁 annars vecklar nog tungan ihop sig! Precis som Lillian så skriver jag ofta som jag pratar också. Men jag ordbajsar bara när jag skriver. Du är väl värd ett höstlov nu! Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. när du säger det kan jag se ett lila sken över ditt ansikte. jag fortsätter att säga DNA

    SvaraRadera
  7. Tack för nya ord! DNA var ju inte ett lätt ord alls att uttala. Än värre stava... haha.
    Ha en skön helg och skönt lov!

    SvaraRadera
  8. Jag gillar också ord och språk, tyvärr är jag så gammal att jag tappar fler ord än jag lär mig nya. Men jag kämpar på. Forlorn är ett underbart ord,

    SvaraRadera
  9. Intressanta roliga svar att läsa hos dig för fredagens fem frågor.
    Ha en fin lördagskväll.

    SvaraRadera
  10. Hade aldrig hört DNA som helt ord, glad är jag för det! Inte visste jag heller att det hette något med syra?! Forlorn fick jag slå upp så nu har du gett mig massor att göra,,,,,Jag läser ju böcker på engelska hela tiden men numera slår jag inte upp ord som jag inte kan om det inte är så att jag inte förstår sammanhanget. Ha en fin helg, du var så fin som Ursula!

    SvaraRadera
  11. Du är rasande stilig i lila och markerade ögonbryn! :) Det där tillägget i datorn låter kul. Roligt med äldre engelska ord, där man ser det gemensamma germanska ursprunget lite tydligare.

    SvaraRadera