söndag 10 april 2022

En smakebit på søndag - Every Last Fear

En smakebit på søndag drivs av Astrid Therese på bloggen Betraktninger, och poängen är att man ska bjuda på ett utdrag ur den bok man läser för tillfället.

Förra söndagen tipsade jag om The Night Shift av Alex Finlay, som jag sedermera har läst ut och verkligen gillade. Därför läser jag nu Every Last Fear av samma författare. De två böckerna utspelar sig i samma universum; Every Last Fear är egentligen skriven före The Night Shift men den utspelar sig efter, så jag tycker inte att det spelar någon roll i vilken ordning man läser dem.

Every Last Fear handlar om Matt Pine och hans familj. Matts äldre bror Danny sitter i fängelse, dömd för mordet på sin flickvän. Fallet har fått stor uppmärksamhet på grund av en Netflix-dokumentär där filmskaparna hävdar att Danny är oskyldig, och det har tagit hårt på familjen. För att komma bort från allt bestämmer sig Matts föräldrar och yngre syskon för att åka på semester till Mexico, där alla fyra senare hittas döda på sitt hotellrum. Kvar blir Matt, som nu ensam måste resa till Mexico för att försöka få familjens kroppar utlämnade till USA. Samtidigt utreder de amerikanska myndigheterna om dödsfallen verkligen kan ha varit en olycka, som den mexikanska polisen påstår.


"What the hell's going on, Matty?"
    Matt swallowed, fighting the welling in his eyes, the fist in his throat. "There's been an accident."
    "Accident?" Danny said. "What accident? What are you-"
    "Dad and Mom. Maggie and Tommy. They were in Mexico for spring break. They're gone, Danny."
    "Gone?" Danny's voice was laced with fear and disbelief.
    "They think it was a gas leak. At their vacation rental," Matt continued.
    Danny placed his palms flat on the table and leaned back, as if he were distancing himself from Matt's words. The muscle in his brother's jaw pulsed. He started to speak, but it was as if the words had been ripped out of his throat.
    For the next ten minutes Matt watched as his older brother shattered into a million pieces, just as Matt had that morning.
    Eventually someone knocked on the door. The guard poked his head in.
    "We've gotta get you back," the guard said. "Say your goodbyes." The guard was about to shut the door again when he gave Danny a pointed look. "And get yourself straight."
    Danny wiped the tears away with his shirt. Matt realized that the guard was telling Danny to collect himself. It wasn't the kind of place to show weakness.

10 kommentarer:

  1. Låter väldigt spännande det där.

    SvaraRadera
  2. Även den här boken lockar (precis som den förra veckan)

    SvaraRadera
  3. Min kommentar försvann. Jag tycker smakbiten var fint skriven. Men deckargenren är jag inte förtjust i...Trevlig söndag

    SvaraRadera
  4. Låter jätte spännande. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig dag.

    SvaraRadera
  5. Måste läsa den serien! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. fullständigt okänd författare för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Jag la till båda böckerna i ena ljudbokshyllan när du bjöd på smakbit förra söndagen. Bra att veta att ordningen inte har så stor betydelse. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej nu blev det fel….menade att jag la till ena boken, andra har inte kommit som ljudbok än, vad jag kan se ;)

      Radera