fredag 22 april 2022

Fem en fredag v. 16

Hej, och glad fredag! Jag har varit ledig den här veckan eftersom det är påsklov här, och det har varit så skönt. Helt fantastiskt väder har vi haft också. 

Men nu är det som sagt fredag, och det är därmed dags för en ny Fem en fredag. Veckans tema är Ysch.

När blev du senast störd av ljud?
Hyresvärden håller på att renovera tre olika lägenheter i mitt hus, så det borras och bankas en hel del just nu. Men det stör mig egentligen inte så jättemycket; jag är inte så känslig för såna ljud och det är ju dessutom mest på dagtid när jag oftast inte är hemma. 

När senast höll du något hemligt?
Det var nog julklapparna, tror jag.

Vad är den längsta period du inte pratat?
När jag gick på högskolan bodde jag ensam, och då hade vi ibland perioder med mycket självstudier och inte så mycket föreläsningar. Då kunde det hända att jag inte träffade eller pratade med någon annan människa på flera dagar. 

När är du som mest högljudd?
Förmodligen när jag och kompisarna sitter och pratar. Vi bor långt ifrån varandra så vi träffas inte så ofta längre, men jösses vad tjattrigt det kan bli när vi väl träffas!

Vilket ljud ger dig mest obehag?
Ni vet sådana där tjocka, glansiga boksidor? Såna som det brukar vara i läroböcker och sånt? Mitt absolut värsta ljud är när någon skrapar sina naglar mot sådant papper. Det uppstår liksom ett gnisselljud som bara skär i mina öron. Min mattelärare på högstadiet hade långa naglar, och varje gång jag behövde hjälp kom hon och pekade i min mattebok och skrapade nageln mot boksidan, och det var fruktansvärt. Jag tyckte jättemycket om henne i övrigt, men alltså det där ljudet! Jag ryser bara jag tänker på det.

7 kommentarer:

  1. Jag kan nog inte påminna mig om att jag har hört det där gnisselljudet mot glansiga boksidor. Ska försöka tänka på det nästa gång :)

    SvaraRadera
  2. Ditt gnisselljud låter som det på gamla griffeltavlans tid. Är man hemma hela dagarna så kan renoveringsarbete vara irriterande, men vad ska dom göra då? Så bra att du haft en skön ledighet. Hoppas du får en fin helg också!

    SvaraRadera
  3. Gud ja, de där boksidorna hade jag förträngt men nu kom det minnet fram med all önskvärd tydlighet. Ett vidrigt ljud.

    SvaraRadera
  4. Vissa ljud förknippar man ju med vissa saker, så jag undrar var ditt ogillande av boksidorna kom ifrån? Jag gillar inte frigolit, och min pappa gillar det inte heller. Undrar om jag blivit påverkad av honom? Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Frigolit ja det kan låta lite obehagligt beroende på vad en gör med det. Hade glömt det. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. naglar mot glansiga boksidor känner jag inte igen. däremot känner jag igen tystnaderna under studietiden. om helgerna varjag ofta ensam och jag tyckte att det var skönt. jag lyssnade på radioteater och läste. och kanske det blev lite högljutt när en äntligen träffade folk efter den värsta pandemin

    SvaraRadera
  7. Jag kan inte minnas ett sådant ljud som du beskriver mellan boksida och nagel! Tänk vilka mysko grejer vi reagerar på! Tjatter på tjejträffar, ja jisses, alla vill komma till tals, NUUUUU
    Trevlig helg

    SvaraRadera