söndag 1 maj 2022

En smakebit på søndag - Vem har sagt något om kärlek?

En smakebit på søndag drivs av Astrid Therese på bloggen Betraktninger, och poängen är att man ska bjuda på ett utdrag ur den bok man läser för tillfället.

Om ett par veckor ska jag och de andra svensklärarna på mitt jobb ha bokcirkel; vi läser varsin ungdomsbok som vi ska presentera för varandra och diskutera, och vi hoppas förstås kunna använda böckerna vi läst i vår undervisning sedan. Jag valde Vem har sagt något om kärlek?: att bryta sig fri från hedersförtryck av Elaf Ali, så den håller jag på att läsa nu.

Boken är självbiografisk. Elaf Ali berättar om sin egen uppväxt i en familj som lever efter hedersnormer, hur hon från tio års ålder utsätts för förtryck av de som står henne närmast. Författarens egen berättelse varvas med fakta om hedersnormer och hedersförtryck, samt intervjuer med några av Elafs familjemedlemmar.

Från vår balkong ser man fritidsgården Ponderosa, där man bland annat kan spela biljard och pingis eller bara hänga. Utanför finns det en tennisplan. Josef och Malik går ofta dit och spelar. Hade jag varit kille hade jag fått följa med, men nu får jag istället trängas med vår stora parabol på balkongen och titta på medan de spelar och har roligt.
    Att jag fått mens innebär att jag inte får göra något på fritiden eller ha en hobby utanför hemmet. Efter skolan måste jag gå direkt hem och göra läxan, sedan plugga lite extra för att ligga steget före alla andra. Flera gånger ringer grannbarnen på och frågar efter mig, de undrar väl vad som har hänt. Varför jag inte får gå ut längre. Mamma och pappa svarar att jag är upptagen eller inte hemma. Den enda kompis min pappa godkänner är Ester. Det beror på att hennes mamma är läkare och bryr sig lika mycket om skolresultaten som pappa. Men den främsta anledningen är att Esters pappa är död, vilket innebär att det inte finns en främmande man under samma tak när jag är hemma hos dem. Det är ett krav pappa har om jag ska någonstans.

8 kommentarer:

  1. Det finns många ungdomar i dagens "mångkulturella" Sverige som inte tillåts välja vem de ska gifta sig med. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Det blir ju svårt att leva om det inte får finnas en "främmande man" i närheten...

    SvaraRadera
  3. Mycket bra bok som tar upp hedersförtryck och hedersvåld på ett otroligt bra sätt. Tyckte om att fakta blandas med intervjuer och minnesbilder från författarens uppväxt.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten. Den verkar lite annorlunda.

    SvaraRadera
  5. Det låter som en intressant bok att läsa.

    SvaraRadera
  6. det låter som en väl vald bok i sammanhanget. jag känner till den men jag har inte läst den ännu. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Det här är ett stort och komplext problem. Hederskulturen regerar i många av våra förorter och leder till förnedring, våld och kriminalitet. För att inte tala om de stackars flickorna vars liv blir helt beskurna. Ska man leva i ett svenskt samhälle så måste man göra anpassningar till våra värderingar. Det finns ingen annan väg att gå. Tack för smakbit, lycka till med bokcirkeln

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten, det låter inte som en bra situation personen i smakbiten är i.

    SvaraRadera