fredag 27 maj 2022

Fem en fredag v. 21

Hej och glad fredag! Vissa kanske jobbar idag fast det var röd dag igår, men jag är ledig idag också och det är så skönt! 

Jag unnar mig att vara helt och hållet ledig de här dagarna, vilket inte är alla lärare förunnat. Detta är en stressig tid för oss; på min skola har vi två veckor kvar till skolavslutning, men betygen sätts redan på tisdag så det är många som har mycket att stå i just nu. Jag lyckades rätta undan nästan allt i veckan, så jag har bara litegrann kvar att göra på måndag, och det känns skönt att slippa stressa.

Men nu är det i alla fall fredag, och då är det dags för en ny Fem en fredag. Veckans tema är Gott och blandat.

När var du senast helt offline?
För några veckor sedan anordnade jag och mitt kompisgäng en möhippa för en kompis som ska gifta sig i midsommar. En av aktiviteterna vi gjorde var ett Escape Room, och där fick man inte ha med sig någon elektronik in eftersom man då kan fuska. 

Vad skulle du klä ut dig till vid en maskerad?
När vi firade Halloween på jobbet i höstas var jag Ursula från Den lilla sjöjungfrun. Nästa gång funderar jag på Cruella de Vil. 

Vilka två val behövde du senast välja mellan?
Om jag skulle kliva upp i morse och städa innan jag duschade, som jag brukar göra när jag är ledig, eller om jag skulle ta städningen senare idag. Men jag har lite huvudvärk just nu, så städningen får vänta till senare.

Vad gjorde du senast i skogen?
Det var nog när vi hade friluftsdag på jobbet.

Vilken aktivitet gör du helst ensam?
Jag vet inte riktigt om det räknas som en aktivitet, snarare ett tillstånd kanske, men jag är helst ensam när jag är sjuk. Då vill jag inte att någon ska vara där och ta hand om mig eller ens hålla mig sällskap, jag vill verkligen bara vara ifred. 

10 kommentarer:

  1. det där med att stiga upp och göra vad är ju ett återkommande val. jag vill inte heller vara social om jag är sjuk

    SvaraRadera
  2. Det är mycket val mest hela tiden kan jag känna, ibland blir jag lite trött. Jag är offline en stund dagligen och det är lite skönt. Ha en fortsatt skön helg.

    SvaraRadera
  3. ett av barnbarnen simmar med sjöjungfrusjärt i bassäng

    SvaraRadera
  4. Ursula är väl en brilliant utklädnad, var du lite grålila i ansiktet också? Det är varför jag inte skulle vilja klä ut mig till något sånt, man måste gå all-in för att få det att funka. Lycka till med betygen. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Det är kul att klä ut sig tycker jag. Men det blir ju inte så ofta. Jag vill inte heller ha någon här när jag är sjuk, men det är skönt om någon hör av sig och undrar hur jag mår! Skönt att du får koppla av några dagar. Den här tiden brukar vara jobbig för skolfolket. Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Cruella de Vil erbjuder fina möjligheter för den som ska på maskerad! Det där med sällskap när man är sjuk, det är en delikat fråga. För man vill ju gärna att nån ska bry sig också -..

    SvaraRadera
  7. Kul att läsa dina svar. Jodå, jag kan också vela med mig själv om när och hur jag ska göra det och det, beroende på omständigheterna.

    SvaraRadera
  8. Skönt att du har kunnat vara ledig i dagarna nu. Gjorde också ett sånt där escaperoom-äventyr med äldsta grabben och hans kompis. Så skoj ju!

    SvaraRadera
  9. Visst vill man vara ensam när man inte mår bra! Jag har haft en dunderförkylning några dagar, och tanken att någon annan skulle vara här med mig lockar inte alls. Kul med maskerad, jag har varit på ytterst få under mitt liv.

    SvaraRadera
  10. Usch ja, när jag är sjuk vill jag också bara vara ensam.

    SvaraRadera