fredag 11 januari 2019

Kaosutmaning 2019

Nu jäklar, hörni, var det länge sedan ni hörde av mig! (Jag kanske rentav inte har några läsare längre, who knows?)

Jag har haft ett superlångt uppehåll, då jag känt mig totalt oinspirerad att läsa och heller inte haft tid, och därför blev det ju inget bloggande heller. Jag slutade till och med läsa fanfiction ett tag, hör och häpna. Under 2017 läste jag 13 böcker, varav åtta var ljudböcker. Under 2018 fick jag ihop hela fyra.

Bedrövligt, alltså, men jag har en ursäkt. Som jag har nämnt tidigare jobbar jag som högstadielärare, men jag kanske (eller kanske inte, vet faktiskt inte) har nämnt att jag inte har varit behörig. Jag gick lärarprogrammet under 2009-2014 men av olika anledningar gjorde jag inte färdigt alla kurser och fick därför ingen examen. Jag fick jobb ändå och jobbade några år, innan jag till slut blev antagen till ett program för obehöriga lärare. För ca. två år sedan började jag därför plugga på halvtid, samtidigt som jag fortfarande jobbade heltid. Det som fick ryka var förstås alla former av fritidsintressen. Så i somras blev jag äntligen färdig och fick min examen! Sedan var jag tvungen att återhämta mig ett tag, men nu börjar jag känna att energin kommit tillbaka, och jag har även så smått börjat läsa igen.

Jag har inga krav på sig själv att läsa ett visst antal böcker i år. Istället tänker jag inleda mitt nya läsliv med årets kaosutmaning. Jag har gjort den en gång förut, och det känns lagom jobbigt. Liksom förra gången tänker jag inte fokusera så mycket på utmaningen, utan mest läsa det jag känner för och sedan se om de passar in på någon punkt.

Poängen med utmaningen är alltså att pricka av minst 20 av de 35 punkterna innan året är slut, och varje bok får naturligtvis bara förekomma en gång.


Här är alla punkter:

1. Läs en bok som har ett blått omslag. Close to Home av Cara Hunter.

2. Läs en bok som är en dystopi.

3. Läs en bok vars författare är från Afrika.

4. Läs en bok vars författare är från Asien.

5. Läs en bok vars författare är från Australien eller Nya Zeeland. Hetta av Jane Harper.

6. Läs en bok vars titel bara består av ett enda substantiv. Utmarker av Arne Dahl.
7. Läs en SF-bok.

8. Läs en bok som utspelar sig i Värmland.

9. Läs en bok som skrevs före 1900.

10. Läs en biografi.

11. Läs en bok som du har lånat på biblioteket. De vackraste av Karin Slaughter.

12. Läs en bok med ett djur på omslaget. Älska dig till döds av Peter James.

13. Läs en tegelsten (minst 500 sidor). Kodnamn Alice av Kate Quinn.

14. Läs en bok med färre än 150 sidor. Frågor jag fått om förintelsen av Hédi Fried

15. Läs en barnbok.

16. Läs en debutroman. Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris

17. Läs en bok utgiven 2019 av en svensk författare. Cold Case: Försvunnen av Tina Frennstedt

18. Läs en bok skriven från ett jagperspektiv. Honestly Ben av Bill Konigsberg

19. Läs en kriminalroman. Insidious Intent av Val McDermid

20. Läs en bok som utspelar sig under julen.

21. Läs en bok med ett religiöst budskap/en religiös handling.

22. Läs en feministisk bok. Herravälde av Elin Olofsson

23. Läs en bok som du valde därför att du hade läst om den på en eller flera bokbloggar. Silvervägen av Stina Jackson.

24. Läs en novellsamling.

25. Läs en bok som har något ätbart i titeln.

26. Läs en bok som har mer än en författare. Love as Always, Mum xxx av Mae West och Neil McKay.

27. Läs en bok vars titel börjar på K. Katharinakoden av Jørn Lier Horst.

28. Läs en bok där ingen kör bil. Ghostly Echoes av William Ritter.

29. Läs första boken i en serie. Tysta rop av Angela Marsons

30. Läs en lyriksamling.

31. Läs en bok på ett annat språk än svenska eller engelska.

32. Läs en bok skriven av någon du aldrig läst något av tidigare. No Stone Unturned - Steve Jackson.

33. Läs en bok med en möbel på omslaget. Thirteen av Steve Cavanagh.

34. Läs om en bok som du har läst tidigare. Check, Please! av Ngozi Ukazu.
35. Läs en bok av en nordisk författare som inte är svensk. Grottmannen av Jørn Lier Horst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar