torsdag 31 oktober 2019

Enkät inför slutet av året

Imorgon går vi in i november, och 2019 börjar lida mot sitt slut. De av oss som gör olika läsutmaningar och dylikt börjar säkert komma in på sluttampen (eller har gett upp för länge sedan). Själv är jag tre böcker ifrån att uppfylla mitt Goodreads-mål, och saknar endast en punkt i årets kaosutmaning.

Jag tänkte göra en liten enkät angående mina läsplaner för resten av året. Frågorna har jag lånat från Ariel Bissetts The End of the Year Book Tag och översatt för tydlighetens skull. Det vore roligt om fler ville fylla i enkäten, men länka då gärna i kommentarerna här nedanför så att jag hittar era svar!

Finns det någon bok som du börjat läsa i år och som du vill avsluta innan årets slut?
Jag hade en sådan bok, nämligen Sons of Cain: A History of Serial Killers from the Stone Age to the Present av Peter Vronsky. Den höll jag på med jättelänge, men jag läste äntligen ut den nu i veckan. I övrigt håller jag på med In the Darkness av Mike Omer men det känns inte direkt som någon utmaning; jag räknar med att läsa ut den ikväll eller imorgon.

Planerar du att läsa någon höstig bok nu i övergången till vinterhalvåret?
Jag tänkte ju att det kunde vara passande att läsa lite Edgar Allan Poe nu till Halloween, så jag har läst två noveller, nämligen The Tell-Tale Heart och The Cask of Amontillado. Jag ska försöka hinna med några fler innan årets slut.

Ser du fram emot något boksläpp under november eller december?
Den 14 november släpps Color Outside the Lines av Sangu Mandanna m.fl., som är en antologi om kärlek för unga vuxna. Jag har hört bra saker och ser fram emot att läsa den, men i ärlighetens namn vet jag inte om jag kommer att hinna med den i år.

Nämn tre böcker som du vill hinna läsa innan årets slut.
Jag har alldeles nyss fått hem ett gäng böcker som jag beställde i början av oktober (det tog en evinnerlig tid pga. Bokus leveransförseningar, och när jag väl fick hem dem saknades en bok...), och tre av dem hoppas jag verkligen hinna med innan årets slut:
Du måste dö av Peter James. Det är den trettonde delen i serien om Roy Grace; jag läste del 11 och 12 tidigare i år och gillade båda, så jag ser fram emot att fortsätta med serien.
Red, White & Royal Blue av Casey McQuiston. Den här boken är otroligt hypad, speciellt på YouTube, så jag är väldigt nyfiken på att se what all the fuss is about. Hoppas jag inte har för höga förväntningar bara!
Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Även denna har jag hört mycket bra om. Jag läser sällan självbiografier, men det var något med denna som verkligen fångade mitt intresse.

Finns det någon bok som du tror kan överraska dig totalt och bli en av årets favoriter?
Det är ju i princip omöjligt att veta i förväg. Möjligtvis Allt jag fått lära mig i så fall då, om den lyckas fånga mig så som jag hoppas.

Har du gjort några läsplaner för 2020?
Jag planerar ju i sällan mitt läsande och speciellt inte så långt i förväg; för det mesta får det bli som det blir. Men jag hoppas verkligen att det blir en ny kaosutmaning nästa år, och jag har ett gäng olästa böcker i hyllan som jag hoppas hinna ta itu med snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar