fredag 11 oktober 2019

Helgfrågan v. 41

I veckans helgfråga undrar Mia hur många sidor vi ger en bok innan vi ger upp.

För mig varierar det väldigt; jag har inte bestämt ett visst antal sidor utan det blir lite som jag känner för. Oftast läser jag ut böcker även om de inte är särskilt bra. Ibland ger jag upp utan att mena det; jag tänker att jag ska läsa klart boken men inte just nu och så lägger jag den åt sidan. Sedan glömmer jag bort den och upptäcker flera månader eller kanske år senare att jag har en halvläst bok i hyllan.

Om jag ger upp med flit blir det när jag helt enkelt inte vill läsa boken längre, och det kan vara när som helst. Den här veckan har jag gett upp två böcker. Jag började läsa Jag förlåter aldrig av Mark Hill men efter 88 sidor var jag fortfarande inte fångad, så då läste jag några recensioner på Goodreads och insåg att den nog inte är något för mig. Den andra var The Body in the Attic av Judi Lynn, som jag började lyssna på och gav upp efter nio minuter. I det fallet var det uppläsaren som var problemet, så jag har inte gett upp helt utan ska nog försöka läsa boken själv istället.

Ibland händer det till och med att jag läser ganska långt innan jag ger upp. Jag försökte verkligen ta mig igenom Under kupolen av Stephen King, men när jag hade läst över 400 sidor och fortfarande hatade den fick jag inse att jag bara plågade mig själv i onödan. När jag läste Flickan från ovan av Alice Sebold tyckte jag faktiskt att den var bra först, men den blev bara sämre och sämre och jag tror att jag till slut gav upp med ca. 30 sidor kvar. Jag hade så klart kunnat läsa klart ändå, men jag hade tappat allt intresse av att få veta hur det skulle gå.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte heller något bestämt sidantal. Men ofta lägger jag bort en bok och kan plocka upp den igen någon månad senare, eller när det gått ännu längre tid, och då kan jag vara på ett annat humör och då kan det funka att läsa boken.

    SvaraRadera
  2. väldans många sidor du gav upp med King...

    SvaraRadera