måndag 11 maj 2020

Tänk snabbt! v. 20

Nu var det ett tag sedan jag deltog i Tänk snabbt! hos Enligt O, men det börjar bli så segt på bloggen igen, så för att liva upp det hela lite kommer här mina svar på veckans fem snabba:

Jordgubbar eller smultron?
Smultron är ju gott, men de är så jobbiga att plocka, det blir liksom ingenting av det riktigt. Då är jordgubbar lättare, och fantastiskt goda. De är inte fullt lika söta som smultron heller, och det gillar jag.

Basilika eller koriander?
Basilika alla dagar i veckan! Jag har tyvärr förärats med den där genen som gör att koriander smakar tvål, så jag undviker det som pesten. För ja, det är faktiskt genetiskt! Tycker man att koriander smakar tvål kommer man alltid att tycka det, för den där genen gör att man uppfattar smaken på ett helt annat sätt än andra människor.

Nya böcker eller gamla godingar?
Jag önskar att jag läste mer gamla böcker, men det kommer ju så många nya hela tiden! Om jag läser äldre böcker så är det oftast gamla favoriter, eller tidigare delar i någon serie som jag vill läsa.

Sveriges 12:a eller Eurovision: Europe shine a light?
Ingetdera; det blir ju inte som riktiga Eurovision ändå. Däremot följer jag YouTube-kanalen Eurovision Hub, och dem gillar jag!

Svenska eller engelska?
Jag bryr mig inte så värst mycket, faktiskt. Det är klart att det är trevligt att kunna läsa på originalspråk, och en del böcker översätts ju inte ens till svenska. Men svenska översättningar är ju ofta riktigt bra (inte alltid, dock...), så jag kan lika gärna läsa översättningen om den är lättare att få tag på. Om jag läser en serie vill jag dock gärna läsa alla på samma språk.

6 kommentarer:

  1. Jag kan helt enkelt inte påminna mig hur koriander smakar. Kanske har jag aldrig ätit det, men jag blir ju nyfiken nu. Äter man den färsk eller torkad? Dvs ska jag kolla bland grönsaker eller torra kryddor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns torkad (exempelvis i vanlig gul curry), men då är det fröna och de smakar annorlunda. Bladen äter man oftast färska, ofta i asiatiskt mat och många har det även på tacos. Det är bladen som jag tycker smakar tvål, men såvitt jag har hört ska de smaka lite citrusaktigt om man inte har tvålgenen.

      Radera
    2. Jag gillade inte heller koriander tidigare och tyckte också att det smakade tvål. Men i samband med en del mexikansk mat i USA så ändrade jag mig helt och tycker nu att det är en fantastisk krydda och använder den rätt ofta hemma.

      Valet mellan jordgubbar och smultron var omöjligt tycker jag ;)

      Radera
  2. Eurovision hub har jag missat. Den ska jag kolla upp! :)

    SvaraRadera
  3. Vi är tre i familjen som gärna äter koriander, men den fjärde vägrar, så då blir det sällan av att vi tillsätter det i själva huvudrätten. Däremot blir det ofta tillbehör med koriander.

    SvaraRadera
  4. För mig var det lätt att välja mellan jordgubbar och smultron- förätit mig på jordgubbar och äter bara lite varje sommar och ibland inget. Smultron var det länge sen jag åt, hoppas äta det i sommar!

    SvaraRadera